BRUER

Den nye Lilleelvbrua i Porsgrunn synker litt mer enn ventet

– Vi følger med, men foreløpig er det ganske udramatisk, sier prosjektlederen til Veier24.

Lilleelva bru i Porsgrunn rett før prosjektet ble ferdig.
Lilleelva bru i Porsgrunn rett før prosjektet ble ferdig. Foto: Bjørn Olav Amundsen
9. apr. 2019 - 12:06 | Endret 9. apr. 2019 - 15:13

I dag meldte NRK at Statens vegvesen var bekymret over at den nye brua på fylkesvei 32 over Lilleelva i Porsgrunn synker mer enn forventet.

Prosjektleder Arvid Veseth i Vegvesenet sa til avisa TA (krever abonnement) at de ikke opplever situasjonen som dramatisk, men at de ikke liker det de ser.

Små setninger

– Vi fikk et varsko i fjor sommer, da entreprenøren støpte bruplata, at det kunne bli litt setninger. Konstruksjonen er monolittisk med landkar og bruplate som er støpt i ett, uten fuger. Brua står på stålpeler som er rammet til 60 meters dybde, forteller prosjektleder Arvid Veseth til Veier24.

– Vi har målt jevnlig siden i fjor sommer, og har registrert setninger på 1,5 til 2,5 centimeter. Det er ikke mye, men målenøyaktigheten er ikke så god. Vi har formelt varslet veieieren. Etter et møte med geoteknikerne nylig gjør vi nå dype boringer ned til fjell, som vi har funnet på 85 meters dybde. Der tenker vi å sette ned et par poretrykksmålere og registrere målingene en gang i måneden, forteller Veseth.

– Vi må vurdere hva som er årsaken. Geoteknikerne våre ser det slik at det er snakk om påhengskrefter på øverste del av pelene. Det er ikke uvanlig at det blir setninger når brua står på friksjonspeler, men vi følger uansett med, sier han.

Står på mange peler

– Brua står på mange peler, det er liten belastning på hver pel, og det er ikke tegn til skader på brua, sier Veseth.

HAB Construction hadde oppgaven med å bygge cirka 600 meter ny fylkesvei 32 samt brua over Lilleelva i Porsgrunn sentrum.

Prosjektledelsen beskrev arbeidene slik i en reportasje i Våre Veger i slutten av 2018:

Entreprenøren hadde litt utfordringer med fundamentering av brua over Lilleelva. Den var prosjektert med 50 meter lange stålpæler, men det var litt vansker med å få tilstrekkelig heft. Det ble besluttet å ramme de til 60 meter dybde.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.