De jakter på de beste veilinjene i Øst-Telemark

Tre uavhengige fagmiljøer presenterte nylig sine foreløpige resultater av linjesøk på strekningen ved bruk av verktøyet Trimble Quantm.

Prosjektleder Trude Holter f.h. og Arne Heggland i Statens vegvesen studer kart over Øst-Telemark sammen med Natalie Kornelia Borø (Multiconsult), Håkon Iversen (Cowi) og Lars Kastet (Asplan Viak).
Prosjektleder Trude Holter f.h. og Arne Heggland i Statens vegvesen studer kart over Øst-Telemark sammen med Natalie Kornelia Borø (Multiconsult), Håkon Iversen (Cowi) og Lars Kastet (Asplan Viak). Foto: Jørn Kirkegaard
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. nov. 2021 - 14:06

Multiconsult, Asplan Viak og Statens vegvesen hadde før arbeidsseminaret i Skien nylig gjort sine linjesøk hver for seg. Nå møttes partene for å presentere sine resultater og arbeide i grupper for å finne veglinjer det er verdt å gå videre med.

Strekningen Skare - Sogndal ble tildelt Nye Veier i forbindelse med Nasjonal Transportplan fra regjeringen Solberg.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Strekningen Gvammen-Elgsjø på E134

Statens vegvesen forteller at de nå har startet opp forberedelsene til arbeidet med kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen Gvammen-Elgsjø på E134. Overordnet målsetting med møtet var å bearbeide grunnlaget fra disse arbeidsgruppene og skape et best mulig grunnlag for å foreslå et KVU-estimat og det videre arbeid med kommunedelplan med KU.

Kryssingen av Verdensarvområdet langs Tinnåa gjør framføringen av ny E134 nord for byen ekstra utfordrende. Men prosjektet tror likevel det er mulig å finne en løsning der disse og andre hensyn i arbeidet med konsekvensutredningen blir vektlagt i tilstrekkelig grad.

Dette er noen av vegkorridorene mellom Gvammen (i vest) og Elgsjø (i øst) det skal jobbes videre med. Alle passerer Notodden nord for byen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Dette er noen av vegkorridorene mellom Gvammen (i vest) og Elgsjø (i øst) det skal jobbes videre med. Alle passerer Notodden nord for byen. Foto:  Statens vegvesen

14 linjer skal bli færre

I arbeidsseminaret ble det presentert 14 mulige vegkorridorer det kan jobbes videre med. Statens vegvesen og Multiconsult foreslo fem alternativer hver, mens Asplan hadde fire forslag. Den andre hovedutfordringen i linjesøket, i tillegg til kryssing av Verdensarvområdet, er å finne linjer som kan korte ned strekningen mellom Gvammen og Elgsjø uten for mye bruk av tunnel. Dagens E134-trase er 42 kilometer.

Av de 14 korridorene som ble vurdert og rangert er lengste linje 42 kilometer mens den korteste er 38 kilometer.

Vegen videre

Tre fagmiljøer møttes til workshop i Skien på jakt etter gode veglinjer. <i>Foto:   Jørn Kirkegaard</i>
Tre fagmiljøer møttes til workshop i Skien på jakt etter gode veglinjer. Foto:   Jørn Kirkegaard

Statens vegvesen opplyser at de nå skal bearbeide de linjene vi sitter igjen med etter workshopen, og invitere kulturminnemyndighetene inkl. verdensarvkoordinatorer og riksantikvar til en prinsipiell drøfting av mulighetsrom og utfordringer knyttet til kryssing av verdensarvområdet. Deretter må vi sile videre slik at vi finner en korridor vi mener kan legges til grunn for Vegvesenets forslag til KVU-estimat. Håpet er å få på plass et godkjent KVU-estimat før sommeren 2023.

Sigbjørn Arneberg er aktor i rettssaken mot Killingmo Freseservice.
Les også

Forsvarer i Killingmo-saken: – Gjorde det de kunne for å holde seg til arbeidstidsbestemmelsene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.