Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen.
Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. (Illustrasjon: Nye Veier)

Cowi skal lage reguleringsplan for E6 Moelv-Roterud

Nye Veier har inngått avtale med rådgiverselskapet Cowi om å utarbeide reguleringsplan for E6-strekningen Moelv-Roterud.

E6 Moelv-Roterud er en del av storutbyggingen E6 Moelv-Øyer. Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt rundt 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen.

Portrett av Steinar Fretheim.
Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier. Foto: Nye Veier

– Cowi skal bidra til å lage forslag til reguleringsplan for strekningen. Arbeidet skal gjennomføres i tett samarbeid med Nye Veier og kommunene Ringsaker og Gjøvik, sier Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier.

Det foreligger vedtatt kommunedelplan for prosjektet.

– Vi er nå i oppstartsfasen med Cowi, der vi blant annet skal bli enige med kommunene om en hensiktsmessig fremdriftsplan. Gjennom prosjektets levetid har vi opparbeidet betydelig kunnskap om strekningen, særlig om grunnforhold i Mjøsa. Denne kunnskapen implementeres nå i arbeidet med reguleringsplanen. En god planprosess er viktig for å kunne realisere E6 Moelv-Roterud på best mulig måte, sier Fretheim.

Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. Illustrasjon: Nye Veier

Avtalen baseres på Nye Veiers rammeavtale for planarbeid for veiprosjekter der Cowi er en av flere leverandører.

Les også

Forsiden akkurat nå