TUNNELER

Nå skal Vegvesenet forsøke å tette lekkasjene i Måsørtunnelen for tredje gang

Fra i kveld klokka 18 stenges Måsørtunnelen for vedlikeholdsarbeid.

Måsørtunnelen i Steinkjer.
Måsørtunnelen i Steinkjer. Foto: Statens vegvesen
30. juni 2021 - 14:17

Arbeidet starter kl. 18 i dag onsdag 30. juni, og vil pågå i en måned. I hele anleggsperioden må tunnelen stenges for trafikk.

Omkjøringsrute i Steinkjer når E6 Måsørtunnelen er stengt. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Omkjøringsrute i Steinkjer når E6 Måsørtunnelen er stengt. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Stengningen skulle egentlig startet mandag i denne uken, men ble utsatt på grunn av lang omkjøringsvei for modulvogntog. Mandag ettermiddag ble det gjennomført testkjøring med modulvogntog, og det ble konkludert med at den lokale omkjøringsvegen for lette kjøretøy også kan brukes av modulvogntog type 1 og 2 i perioden med stengt tunnel.

Det blir skiltet omkjøring for E6-trafikken fra sør ved rundkjøringen før Måsørbrua og over Figgja bru ved Sannan.

– Trafikkavviklingen vil overvåkes under hele anleggsperioden, for å sikre at trafikantene blir ivaretatt på best mulig måte. Trafikkvakter benyttes hvis det skulle bli behov, sier byggeleder Trine Våbenø i Statens vegvesen i en pressemelding.

I oktober begynte det å brenne i dette snøoverbygget på Bergensbanen.
Les også

Testet ny løsning da det begynte å brenne

Tetter lekkasjer i tunnelen

Mens Måsørtunnelen er stengt for trafikk, vil Statens vegvesens entreprenør Consolvo tette lekkasjer i tunnelen. Måsørtunnelen er bygget i løsmasser med grunnvann som presser på sidene. Grunnvannsnivået er tre meter høyere enn laveste punkt i tunnelen. For at tunnelen skal kunne utvides og trekke seg sammen i varme og kulde er den bygget i seksjoner. Mellom seksjonene er det bevegelige og tette gummifuger som skal holde grunnvannet ute.

Det har vært problemer med utette fuger og innsig av grunnvann. Det er gjort flere utbedringer, uten at problemet er løst. Lekkasjen som ligger dypest i tunnelen er stadig et problem, og i februar i år måtte tunnelen nok en gang stenges da vannet inne i tunnelen frøs til is og førte til problemer. Rundt 100 kubikkmeter frossen masse ble fjernet før tunnelen igjen kunne åpnes.

– Vi har to ganger tidligere forsøkt å utbedre problemet med lekkasje i Måsørtunnelen, og håper vi denne gangen får stoppet vanninntrengingen permanent, sier Våbenø.

Arbeidet i tunnelen vil blant annet bestå av injisering i gummifugene, fresing av asfalt, montering og demontering av stillas og asfaltering. Bruk av stillas inne i tunnelen gjør at den må stenges under hele anleggsperioden.

– Vi må gjøre vedlikeholdsarbeidet nå på sommerstid for å få et best mulig resultat, sier Våbenø.

Taket på prestisjebygget Permanenten i Bergen ble pusset opp mellom 2014 og 2017. Bygget huser museet Kode 1 som er en del av Vestlandske kunstindustrimuseum. Den gang ble taket tekket med skifer og kobber. Oppussingen av bygget kostet rundt 100 millioner kroner. Kostnadene for rehabiliteringen av taket var på 30 millioner. Nå må arbeidene utføres på nytt.
Les også

Prestisjebygg: Brukte 100 mill. på nytt tak for åtte år siden. Nå må det rives igjen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.