NYHETER

Blåste røyken rett mot innesperrede bilister

Beredskapsplanen og misforståelse om hvor i tunnelen det brant, førte til at røyken i Gudvangatunnelen ble blåst mot der det befant seg flest folk.

Brannmannen Reinhardt Sørensen berget bl.a. ut 24 japanere fra brannen i Gudvangatunnelen i fjor. Her utenfor tunnelen i Gudvangen FOTO: Hallgeir Vågenes/VG
Brannmannen Reinhardt Sørensen berget bl.a. ut 24 japanere fra brannen i Gudvangatunnelen i fjor. Her utenfor tunnelen i Gudvangen FOTO: Hallgeir Vågenes/VG Bilde: Vågenes, Hallgeir
14. jan. 2014 - 11:29

Bergen (NTB): Mandag kom Statens vegvesen med sin rapport etter brannen i tunnelen i Sogn og Fjordane 5. august i fjor, melder NRK. Da et vogntog begynte å brenne inne i den 11 kilometer lange tunnelen, blåste ventilasjonsanlegget først røyken mot Flåm.

Da brannslukkingsapparatene ble tatt i bruk og brannen ble varslet, snudde derimot viftene og blåste røyken mot Gudvangen, i henhold til beredskapsplanen for tunnelen. Dette er for at brannvesenet skal kunne komme til og starte sluknings- og redningsarbeidet.

 

Blåste røyken mot folk

I tillegg trodde brannsjefen at det brant nærmest Gudvangen, skriver NRK. Problemet var at tunnelåpningen ved Gudvangen i virkeligheten var betydelig lenger unna brannen enn åpningen på Flåm-siden. Det var også mellom Gudvangen og det brennende vogntoget de fleste i tunnelen befant seg. Dermed ble det meste av røyken blåst mot den delen av tunnelen hvor det var flest folk.

Brannsjefen opprettholdt instruksen om at røyken skulle mot Gudvangen. Et styrepanel som kunne blåst røyken motsatt vei, ble ikke benyttet. «Det kan virke som om brannvesenet ikke kjenner styringspanelet godt nok», står det i rapporten.

– En må innhente informasjon om hvor i tunnelen det brenner og hvordan man kan evakuere best, og da er ventilasjonsretning og styrke en del av den vurderingen. Det er ikke gitt at en forhåndsbestemt plan er best i enhver situasjon, sier regionveisjef Helge Eidsnes til Bergens Tidende.

 

Kunne unngått skader

73 personer måtte på sykehus etter brannen, seks av dem med alvorlige skader. En analyse Eidsnes har gjort, tyder på at ingen ville blitt skadd dersom man hadde ventet til tunnelen var evakuert før viftene ble satt til å blåse røyken mot Gudvangen.

– Vi må stille oss noen spørsmål om hvorvidt ting kan gjøre annerledes, og da er retning og styrke på ventilasjonen og hvordan vi kan styre dette på en riktig måte, helt avgjørende for at færrest mulig skal bli skadd, sier regionveisjefen.

 

En rekke rapporter

Brannsjef Arvid Gilje skal levere sin egen rapport og vil ikke kommentere Vegvesenets funn. Han har tidligere sagt at driftsventilasjonen og brann ventilasjonen må gå i samme retning, ikke hver si vei, slik tilfellet var i Gudvangatunnelen i august i fjor.

Kripos har allerede levert sin rapport, men kunne ikke finne årsaken til brannen. Også Statens havarikommisjon skal levere en rapport, og Eidsnes sier det er opp til kommisjonen å vurdere om noe skulle vært gjort annerledes. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.