NYHETER

Billerud & Løhren leder i Sør-Odal

Seks entreprenører vil bygge om bussterminalen på Korsmo i Sør-Odal. Det er jevnt mellom de fem som ligger lavest. Billerud & Løhren fra Eidskog leder konkurransen.

Denne bussterminalen er ikke stort mer enn en åpen flate. Sommeren 2016 er en bygd om. (Foto: Google)
Denne bussterminalen er ikke stort mer enn en åpen flate. Sommeren 2016 er en bygd om. (Foto: Google)
4. des. 2014 - 08:59

22,074 millioner kroner vil Billerud & Løhren ha for jobben. Veflen Entreprenør fra Sør-Odal er på andreplass med 23,041 mill. Deretter følger Gjermundshaug Anlegg fra Alvdal (23,387 mill.), Rolf Døli fra Sør-Odal (23,460 mill.), Veidekke (24,745 mill.) og Løvold fra Skedsmo (32,912 mill.).

Sør-Odal kommune ligger langt sør i Hedmark. Korsmo ligger ved E16 like utenfor kommunesenteret Skarnes. Her er det mange pendlere som setter fra seg bilen og kjører videre mot Oslo-området med buss, men kapasiteten er for dårlig både på bussterminalen og parkeringsplassen.

 

Asfaltert flate

Terminalen er ikke stort mer enn en asfaltert flate som benyttes til både bussoppstilling og parkering av biler. Nå skal den bygges om og organiseres med perronger. Bilene skal vekk fra terminalen, men en parkeringsplass like ved blir betydelig utvidet.

Entreprisen omfatter også etablering av en ny rundkjøring i krysset hvor det er avkjøring fra E16 til bussterminalen. En annen rundkjøring skal bygges om, og det skal utføres arbeid på en vel 400 meter lang gang/sykkelvegstrekning langs E16. Den som får kontrakten må også etablere enn midlertidig bussterminal som skal benyttes mens den permanente blir bygd om.

 

Mange kommunale ledninger

Sør-Odal kommune benytter anledningen til å erstatte gamle vann-, avløps- og overvannsledninger. I anbudene som har kommet inn, varierer prisen for dette arbeidet med mellom tre og seks millioner kroner.

Fristen for å fullføre jobben går ikke ut før 1. juli 2016. - Vi har valgt å gi entreprenøren god tid fordi dette oppdraget inneholder mye overflatearbeid som må gjøres om sommeren. Vi vil også at massene over de kommunale rørene skal få god tid til å sette seg. Rørene skal legges langt nede i bakken. Vi skal legge mye kantstein av granitt på bussterminalen og i rundkjøringene, og vi vil ikke ha setninger etter at kantsteinen er på plass, sier byggeleder Jan H. Konttorp i Statens vegvesen. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.