KLIMA

Bilfabrikanter må betale Norge 110 millioner i CO₂-gebyr

Når bilfabrikantene ikke oppfyller EUs strenge regler for utslipp, kan det bli dyrt. Bare Norge får for årene 2019 og 2020 hele 110 millioner kroner ekstra i CO₂-gebyr fra en rekke bilfabrikanter, deriblant tyske Volkswagen.

Bilfabrikanter som ikke overholder utslippskravene, må betale ekstra gebyr til EU/EØS-land.
Bilfabrikanter som ikke overholder utslippskravene, må betale ekstra gebyr til EU/EØS-land. Illustrasjonsfoto: Frederik Ringnes/NTB
Alf Ole AskBrussel-korrespondent for Energi og Klima
27. sep. 2023 - 07:38

Norge har sluttet seg til EUs regler som fastsetter grenser for hva biler kan slippe ut av blant annet CO₂. Klarer de ikke kravene, blir de ilagt overtredelsesgebyr. I praksis er dette en miljøbot.

Det er EU-kommisjonen i Brussel som overvåker dette. Reglene ble innført i 2019 og er et tiltak for å få ned utslippene fra transportsektoren. Biltrafikken er en av de store forurenserne. EU har vedtatt at det etter 2035 bare skal selges person- og varebiler som ikke slipper ut for eksempel CO₂.

Men inntil det skjer, strammes reglene for utslipp til.

Norges andel

Nå har EU-kommisjonen gått igjennom biltypene som ikke følger reglene. Den har funnet ut hvor mange biler som er registrert i de enkelte land innenfor EU/EØS-området. Regnestykket, som Energi og Klima har fått innsyn i, viser at Norge skal ha mer enn 9 millioner euro fra bilfabrikantene. Det betyr 110 millioner kroner med dagens kurs, skriver Utenriksdepartementet i et notat. Dette er en inntekt som Norge ikke har budsjettert med.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Her kan du lese EU-reglene som Norge, Island og Liechtenstein har sluttet seg til gjennom EØS.

For personbiler er det fabrikantene Volkswagen, Suzuki, Subaru, Jaguar Landrover og Bentley som bryter EU-reglene. Når det gjelder varebiler er det SSangyong som er synderen.

Første gang – blir mindre

«Dette er første gang Norge er en del av den store fordelingen av overtredelsesgebyr som bilfabrikantene skal betale til EU/EFTA på grunn av manglende overholdelse av krav til utslipp av CO₂ fra person og varebiler,» skriver kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet i en e-post til Energi og Klima.

Norge får tildelt sin andel så lenge bilfabrikantene ikke overholder sine respektive krav.

Grunnlaget for overtredelsesgebyret beregnes basert på gjennomsnittlige CO₂-utslipp fra det samlede salget av nyregistrerte biler fra hver bilfabrikant det enkelte år.

Men dette er ikke en inntekt som finansminister Trygve Slagsvold Vedum kan regne med vil øke i årene som kommer, selv om utslippskravene strammes til.

«Det forventes av beløpet vil reduseres år for år etter hvert som salget av elbiler øker,» forklarer Samferdselsdepartementet.

Artikkelen er sampublisert med Energi og klima.

Administrerende direktør i Norsk Industri, Harald Solberg, mener at like mye som Norge får tilbake for kvotekjøp gjennom EU ETS, må gå direkte tilbake og finansiere tiltak for kutt i utslipp her hjemme.
Les også

Norsk Industri-topp: – Vi tror vi er best, men fortsetter å diskutere mål og verktøy

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.