E8 RAMFJORD

B&G og Metrostav skal bygge E8 Sørbotn-Laukslett

Hovedkontrakten på E8 Sørbotn–Laukslett er tildelt. Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad/Metrostav Norge har vunnet anbudskonkurransen

Bru over Ramfjord, sett fra Laukslettsiden mot Sørbotn.
Bru over Ramfjord, sett fra Laukslettsiden mot Sørbotn. Illustrasjon: Statens vegvesen
30. mai 2023 - 17:17

Statens vegvesen fikk også tilbud fra NCC Norge og arbeidsfellesskapet Hæhre/PNC. Etaten fant ingen grunn til å avvise noen av tilbudene, så det ble en god konkurranse mellom de tre tilbyderne, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

Illustrasjon av vei i dagen sørøst mot Sørbotn. I bakgrunnen kan man skimte brua over Ramfjorden og Lauksletta. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Illustrasjon av vei i dagen sørøst mot Sørbotn. I bakgrunnen kan man skimte brua over Ramfjorden og Lauksletta. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektleder Jøran Heimdal er svært fornøyd med konkurransen og tilbudene som kom inn:

– Vi har fått inn tre fullverdige og gode tilbud på hovedkontrakten, og alle entreprenørene var kvalifisert for jobben. Det har blitt jobbet godt med tilbudene fra alle tilbyderne, hvor det til slutt var arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge som leverte det beste tilbudet i henhold til tildelingskriteriene i kontrakten.

Han ønsker å takke NCC Norge og Hæhre/PNC for leverte tilbud, heter det i meldingen.

– Selv om ingen av dem står igjen som vinner av kontrakten, har de lagt ned et betydelig stykke arbeid i sine tilbud.

Vegvesenet meddelte i oktober i fjor at de gikk videre i konkurransen med de tre nevnte tilbyderne.  

Dette skal bygges

Den nye veien fra Sørbotn til Laukslett blir cirka ti kilometer lang.

Veien blir ti meter bred med midtrekkverk. Fartsgrensen skal være 80 og 90 km/t. Det blir to forbikjøringsfelt i hver retning.

Oversiktsillustrasjon som viser Ramfjord bru, i retning Sørbotn. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Oversiktsillustrasjon som viser Ramfjord bru, i retning Sørbotn. Illustrasjon:  Statens vegvesen

På strekningen kommer det flere mindre bruer og underganger. Ramfjorden skal krysses med ei bjelkebru på cirka 870 meter, som skal fundamenteres på stålrørspeler.

Langs deler av strekningen skal det etableres skredsikring i form av skredvoller og andre sikringstiltak ved skredelver.

– Vi forventer kontraktssignering ved årsskiftet 2023/2024, siden vi venter på en tilleggsfinansiering, sier Heimdal i meldingen.

– Og vi ser for oss byggestart i første halvdel av 2024.

Kontraktens verdi er på rundt to milliarder 2022-kroner eks. mva.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.