TUNNELER

Avviser oppslag om tunnelsikkerhet: – Alle tunneler med trafikk, er godkjent for bruk

– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente. Det er ikke riktig, sier sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Fra rehabiliteringen av Beitlatunnelen ved Dale i Hordaland som ble ferdig i fjor.
Fra rehabiliteringen av Beitlatunnelen ved Dale i Hordaland som ble ferdig i fjor. Foto: Asbjørn Andås, Statens Vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. jan. 2020 - 16:55
– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjent, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjent, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres, sier Kaarmo i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen. 

Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.

STAVANGER 20060920Ingen ble skadd etter at det brøt ut brann i en lastebil i Mastrafjordtunnelen  ...
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

– En formidabel jobb

Vis mer

– Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Oddvar Kaarmo.

Det som er riktig, er at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.

På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.

I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.