
– Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres, sier Kaarmo i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.
Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.
– En formidabel jobb
Dette sier tunnelsikkerhetsforskriften om periodiske inspeksjoner
- Vegdirektoratet skal utføre jevnlige inspeksjoner for å påse at alle tunneler som omfattes av forskriften, er i samsvar med krav fastsatt i forskriften.
- Tidsrommet mellom to inspeksjoner av en tunnel skal ikke overstige seks år.
- Dersom Vegdirektoratet finner at en tunnel ikke tilfredsstiller kravene i forskriften, skal det underrette tunnelforvalter og sikkerhetskontrolløren om at det må treffes tiltak for å styrke tunnelsikkerheten. Vegdirektoratet fastsetter vilkår for fortsatt bruk eller gjenåpning av tunnelen eller andre restriksjoner eller vilkår som skal gjelde inntil utbedringstiltakene er iverksatt.
- Dersom utbedringstiltakene medfører vesentlig endring i tunnelens konstruksjon eller bruk, skal det straks disse tiltakene er gjennomført gis ny brukstillatelse for tunnelen, i samsvar med framgangsmåten fastsatt i vedlegg II.
– Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Oddvar Kaarmo.
Det som er riktig, er at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.
På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.
I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.