SAMFERDSEL

Avtalen klar om verdens første autonome ferge – den kommer på Vestlandet

Statens vegvesen har inngått kontrakt med Fjord 1, som skal sette inn verdens første selvkjørende ferge på strekningen Lavik-Oppedal.

En tenkt autonom ferge i en norsk fjord, slik Rolls-Royce ser det for seg.
En tenkt autonom ferge i en norsk fjord, slik Rolls-Royce ser det for seg. Bilde: Rolls-Royce
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. jan. 2024 - 15:42

Kontrakten innebærer utvikling av helautomatiserte løsninger for alle de fire fergene fra og med 2027 og ut perioden, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

– Et nytt skritt mot automatisering

Til sammen er det 23 ulike funksjoner på fergene som skal automatiseres, og summen av disse funksjonene blir at de vil være selvkjørende.

Det skal i tillegg etableres et kontrollsenter på land, for overvåkning og mulighet til fjernstyring av fergene.

Avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen Dag Hole (til høyre) og administrerande direktør Dagfinn Neteland i Fjord1. <i>Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>
Avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen Dag Hole (til høyre) og administrerande direktør Dagfinn Neteland i Fjord1. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

– Dette er et nytt skritt i retning økt automatisering innen maritim sektor, og det ligger selvsagt høye forventninger og prestisje i en slik kontrakt,  sier administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland.

– Her kan overføringsverdien med ny teknologi til andre deler av sjøfartsnæringen bli stor på sikt, sier han i meldingen.

Betongpeler som ikke nådde ned til fjell var hovedproblemet under byggingen av Seutbrua.
Les også

Partene skal krangle tre måneder i rettssalen om dette veiprosjektet

Utvikling gjennom anbud

Avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen, Dag Hole, forteller at Vegvesenet nok en gang bruker innkjøpmakt for å få til omstilling.

– Vi har tradisjon for å benytte vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å nå mål som er satt for transportsektoren. Tidligere har dette blant annet handlet om nullutslipp. Nå handler det om automatisert funksjoner, og nok en gang skjer det på ferjesambandet Lavik-Oppedal, sier Hole.

Fergedriften på E39 Lavik-Oppedal skal driftes med fire nye nullutslippsfartøy på 120 PBE. I tillegg til miljøaspektet i kontrakten, vil det og bli hyppigere frekvens på avgangene sammenlignet med dagens tilbud.

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Les også

Nye vurderinger: Batteribrann mindre sannsynlig enn dieselbrann

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.