Fylkesordføreren i Hordaland Torill Selsvold Nyborg kutter snoren assistert av distriktsvegsjefen i Bergen, Olav Finne. (Bilde: Anders Haakonsen)
Velkommen til Sædalen. Fram til 20. desember i fjor var dette den viktigste innfartsvegen til et stort boligområde i Bergen. I februar får barna til venstre på bildet ha vegen for seg selv. Da blir den stengt for motorisert trafikk. (Bilde: Anders Haakonsen)

Avløsning for ett-felts fylkesveg

En fylkesveg med ÅDT på 2 000 og standard som en asfaltert kjerreveg har omsider fått avløsning og blitt degradert. Da Sædalstunnelen ble åpnet 20. desember, var det slutt på envegskjøring for å komme inn i Sædalen i Bergen.

  • Nyheter

Utbedringen av fylkesveg 188, også kjent som Sædalsvegen, har skjedd i to etapper. Den 332 meter lange Sædalstunnelen inngår i andre etappe. Bortimot 2,4 km veg har nå fått en standard som står i forhold til trafikkmengden. Nattlandstunnelen inngikk i første etappe, som ble åpnet i april 2003. De to tunnelene er omtrent like lange.

Bakgrunnen for vegutbedringen er en omfattende boligbygging. I årene framover skal det bygges så mange boliger i Sædalen at trafikken på fylkesveg 188 forventes å øke fra 2 000 til 6 000 biler i døgnet.

I et land med over en billion (en million millioner) kroner på bok er det vanskelig å skjønne at det trengs mer trafikk enn den som har gått på Sædalsvegen i mange år for å forsvare utbedringen. Vegen er på ingen måte unik, i Bergen og omegn finnes det mange med lignende standard. Men det er adkomstveger til boliger, ikke fylkesveger med en ÅDT tre ganger så høy som E 16 over Fillefjell.

Et par hundre meter av den degraderte vegen var så smal at det ikke var plass til to biler ved siden av hverandre. Trafikken ble avviklet med envegskjøring og lysregulering. På resten av vegen var det to-vegs trafikk, men det betyr ikke at to biler i motsatt retning kunne passere hverandre uten videre. Rygging opp bratte bakker og gjennom kurver med radius langt mindre enn 50 meter var ikke uvanlig når en stor bil møtte en liten på et ugunstig sted.

Nå er det meste av trafikken på gamlevegen borte. 10. februar blir trafikken enda mindre. Da blir en kommunal tilførselsveg til den nye vegen ferdig. Den vil gi mange av dem som bor langs den gamle fv 188 en enkel forbindelse til den nye. Fra samme dato blir den lysregulerte delen av den tidligere fylkesvegen stengt for motorisert trafikk og forbeholdt myke trafikanter.

Forsiden akkurat nå