Avdelingsdirektør Børre Stensvold ved bruseksjonen i Vegdirrektoratet kan glede seg rekorddeltageløse på årets brukonferanse.  Foto: Jarle Skoglund
Avdelingsdirektør Børre Stensvold ved bruseksjonen i Vegdirrektoratet kan glede seg rekorddeltageløse på årets brukonferanse. Foto: Jarle Skoglund

-Av de fremste innen bruteknologi

-Planene om fergefri E39 har økt den internasjonale oppmerksomheten på Norge som brunasjon kraftig, sier brudirektør Børre Stensvold i Vegdirektoratet.

Statens vegvesens årlige Brukonferanse hadde i år rekordhøye 260 deltagere. Arrangementet har fått stadig mer internasjonalt oppmerksomhet, og både blant foredragsholdere og på deltagerlisten var både Europa og Asia representert.

-Innholdsmessig har konferansen gått fra mye fokus på byggematerialer til større oppmerksomhet rundt selve konstruksjonene, herunder også arkitektur og drift- og vedikhold, forteller avdelingsdirektør for bruseksjosnen i Vegdirektoratet Børre Stensvold til Våre Veger.

 

E39 bidrar til oppmerksomhet

Stensvold forteller at planene for de mange og spektakulære fjordkryssinger for en fergefri E39 etterhvert er blitt godt kjent i store deler av verden, og at dette bridrar til å øke oppmerksomheten fra utenlandske brumiljøer mot Norge.

-Vi har deltagere på årets brukonferanse helt fra Japan, og vi merker at E39-planene er som en døråpner for oss mot internasjonale fagmiljøer som jobber med bruer og fjordkryssinger.

- Jeg mener at vi er av de fremste nasjoner innen bruteknologi i verden i dag. Vi har sterke aktører innen konsulentbransjen som også er involvert internasjonalt på bruprosjekter. Fagområdet er i seg selv blitt veldig internasjonalt, noe vi også har sett på de store bruprosjektene de siste årene. Både Hardangerbrua og Hålogalandsbrua er eksempler på det, mener Børre Stensvold.

 

Interessant for studentene

Brudirektøren forteller at denne oppmerksomheten også er i ferd med å smitte over på rekrutteringen til det norske brumiljøet.

-Vi på bruavdelingen har de siste årene vært veiledere for et tjuetalls studenter som ønsker å ta master- eller bachelorgrad innenfor brufaget. I Statens vegvesen ser vi også stor søknad fra nyutdannede til brurelaterte jobber, mens vi sliter med å få ansatt folk med erfaring. De havner som regel i konsulentbransjen, sier Børre Stensvold.

Forsiden akkurat nå