ASFALT

Asfalt: NCC og Veidekke ga tilbud på egenskapskontrakten i Trøndelag

Og foreløpig ligger NCC klart best an.

Asfalt, asfaltering, Vestkapp, NCC
Asfalt, asfaltering, Vestkapp, NCC Foto: Thor-Aage Lillestøl/NCC
28. mars 2023 - 13:09

Mandag 27. mars var det tilbudsåpning for egenskapskontrakten for asfalt for Trøndelag, skriver Vegvesenet i en melding.

To firmaer har gitt tilbud på egenskapskontrakten for Trøndelag. Det vil bli utarbeidet konkurransesum inkludert CO2-tillegg som del av gjennomgangen og kontrollregningen av tilbudene.

Og her er tilbudene:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva
NCC Industry 21.695.522
Veidekke Industri 28.324.577

Vegvesenet understreker at kontrakten tildeles etter årskostnad, og at tilbudssummene kun er foreløpige. Rekkefølgen kan snus om etter at levetiden tas inn i beregningene.

Asfaltkontrakter med egenskapskrav betyr at veinormalens krav til materialer og sammensetning ikke blir brukt. I stedet skal tilbyder selv velge massetype og beskrive sammensetning, hvilke materialer som brukes og hvilke egenskaper asfalten får. Levetiden på asfaltdekket beregnes ut ifra egenskapene entreprenøren tilbyr. Minimum egenskapskrav til asfalten skal oppfylles.

Egenskapskravene skal sørge for at asfaltdekket har tilstrekkelig stabilitet, riktig slitestyrke og god bestandighet i forhold til trafikkmengden. Levetiden på et asfaltdekke er i stor grad avhengig av sporutviklingen, som er summen av slitasjespor og deformasjonsspor. Tilbyder skal vise hvilke egenskaper som oppnås slik at levetiden for dekket kan beregnes.

I tillegg til egenskapskrav vil det også være vekting av CO2. Tilbyder med lavest samlet CO2-utslipp får ingen påslag på sin tilbudssum. For de øvrige tilbyderne beregnes differansen i utslipp mellom deres tilbud og tilbudet med lavest utslipp.

Konkurransesummen brukes sammen med levetid for å avgjøre hvem som tildeles anbudet. Konkurransesummen deles på den beregnede levetiden og byggherren kommer frem til en årskostnad fra hver tilbyder. Tilbyder med lavest årskostnad tildeles kontrakten.

Entreprenøren skal først asfaltere et prøvedekke. Her vil Statens vegvesen ta borkjerneprøver for å kontrollere at egenskapene i tilbudet er oppfylt.

Strekningene i kontrakten

Kontrakten omfatter fresing og dekkelegging på disse strekningene på riks- og europaveier i Trøndelag:

  • E6 Hårstadbrua-City Syd
  • E6 Heimdalsmyra sørgående retning
  • E6 Værnestunnelen – Rundkjøring E6/E14
  • E6 Vollsdalen-Skatvalsmyra
  • E6 Ronglan-Fiborg
  • Riksvei 706 Strindheimtunnelen – retning ned mot Strindheim
  • Riksvei 706 Strindheimtunnelen – retning ned mot havna

Statens vegvesen starter nå prosessen med kontrollregning og gjennomgang av tilbudene, heter det i meldingen.

Negative utslipp er fangst av CO2 fra biologiske kilder eller direkte fra lufta, og i dag finnes ingen insentiver for dette. Det planlagte CO2-fangstanlegget på avfall i Oslo vil ha rundt 50 prosent negative utslipp, fordi store deler av avfallet er biologisk materiale.
Les også

Mangler insentiver for karbonfjerning: – Haster å få på plass

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.