Det skal monteres nytt stålrekkverk på E39 mellom Søfteland (bildet) og Sandven ved Kalandsvatnet.
Det skal monteres nytt stålrekkverk på E39 mellom Søfteland (bildet) og Sandven ved Kalandsvatnet. (Foto: Vegbilder)

Arvid Gjerde leder i rekkverkskontrakt for Sogn og Fjordane

Men det er temmelig tett mellom pristilbudene.

Vegvesenet har lyst ut to nye kontrakter for å skifte ut eller reparere rekkverk langs europa- og riksveiene i Vestland fylke. Kontraktene er delt i gamle Hordaland og gamle Sogn og Fjordane fylker, og det handler om rundt 15 kilometer rekkverk i hver av dem.

Disse fire har gitt tilbud på kontrakten for Sogn og Fjordane:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva
Arvid Gjerde 18.404.173
Trygg Vei 18.557.226
Mesta 18.933.212
SVB Veisikring 22.117.298

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

For Hordalandskontrakten er det Veisikring som ligger best an til å få oppdraget med et tilbud på 19,6 millioner kroner.

– I kontrakten for stålrekkverk i gamle Hordaland er det 15 kilometer nytt rekkverk som skal opp. 30 prosent skal gjøres i år, 70 prosent neste år. Mesteparten i år blir på E39, i grenseområdet mellom Bergen og Bjørnafjorden kommuner, mellom Sandven og Søfteland, sier byggeleder Jan Bremer Remø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Det er mest snakk om å erstatte gammelt rekkverk, men på noen strekninger kommer det nytt.

Også Sogn og Fjordane-kontrakten er på rundt 15 kilometer. Også her skal 30 prosent gjøres i år og 70 prosent neste år. I år blir trolig områder i Nordfjord prioritert.

Ifølge Remø satser Vegvesenet på oppstart før sommeren. 

Arbeidene i for Sogn og Fjordane-kontrakten vil stort sett foregå på dagtid med lysregulering av trafikken. I Hordalandskontrakten er det høyere ÅDT og det blir det mest nattarbeid.

Les også

Forsiden akkurat nå