Åpne standarder: Nå er SOSI Vegkropp på høring!

Høringsversjonen av SOSI vegkropp for prosjektering er klar, med høringsfrist 20.mai

image001 (4)
image001 (4)
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. mai 2021 - 09:16

Med SOSI vegkropp er vi et langt skritt videre, sier Inger Hokstad, leder av BA-Nettverket, som arbeider for bedre tverrfaglig samspill og dataflyt i samferdselsprosjekter.

Inger Hokstad er leder for BA-nettverket <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Inger Hokstad er leder for BA-nettverket Foto:   Jarle Skoglund

-Det har vært etterlyst åpne standarder i vegprosjekter i årevis. Nå er høringsversjonen av SOSI vegkropp for prosjektering klar. Vi har avspeilet begrepsbruken fra Statens vegvesen håndbøker, eks. N100 og N200, og standardisert i henhold til ISO-regelverk ned til minste detalj for hva objekttyper og egenskaper skal hete, om det skal være heltall, tekststreng, verdier fra kodeliste, heltall eller desimaltall osv. Denne type standardisering gjør innlegging og bruk av data mer effektiv, forteller Inger Hokstad.

Det er den såkalte SOSI-metoden med er brukt, som bygger på en rekke internasjonale ISO-standarder med felles betegnelse ISO/TC211, som er tilpasset norsk lov- og regelverk. I SOSI Vegkropp benyttes GML som primærformatet, men med mulighet for å linke inn annen informasjon.

 
 

Dekker nå også prosjekterings- og byggefasen

Norge har allerede Felles kartdatabase (FKB), Det Offentlige Kartgrunnlaget (DOK) og Nasjonal Vegdatabank (NVDB) og en Geonorge-portal for nedlasting av data. Felles for disse data er at de beskriver eksisterende situasjon i terrenget. Med SOSI vegkropp dekkes også prosjekterings- og byggefasen.

-Ambisjonsnivået med «SOSI Vegkropp» er at standarden skal omfatte tilstrekkelig informasjon til at en gitt entreprenør skal kunne bygge, men også re-beregne vegen, dersom det plutselig må tas hensyn til nye faktorer i byggefasen, for eksempel justering av senterlinje eller optimalisering av massetransport, forklarer Hokstad.

Fysiske installasjoner som rekkverk, veglys og skilt omfattes ikke av SOSI vegkropp, men standarden skal dekke behovet for den plass disse installasjonene krever. For eksempel skal arealbehovet for plassering av rekkverk kunne beregnes.

Anlegg Øst Entreprenør i gang med erosjonssikring av Ådalselva langs E16 nord for Hønefoss.
Les også

Sikrer E16-område: Håper å være ferdig før vårflommen

-Kan bli et varig paradigmeskifte

– Denne høringsrunden er en milepæl som fort kan bli et varig paradigmeskifte for alle som jobber i infrastrukturprosjekter

Elin Dalen-Rasmussen i Statens vegvesen
Elin Dalen-Rasmussen i Statens vegvesen

Det sier Elin Dalen-Rasmussen, rådgiver for digitale modeller og bransjekontakt for teknologi og utvikling i Statens Vegvesen. Hun er av den oppfatning at denne første av fire meldte standardiserte produktspesifikasjoner for vegkropp, er et stort og viktig skritt i riktig retning for alle som jobber med planlegging, prosjektering, bygging og drift av norske veier.

Også Thor Sigurd Thorsen, prosjektleder «Modellbaserte vegprosjekter» i Statens vegvesen, er begeistret:

-Det tverrfaglige samarbeidet i BA-Nettverket har vært svært nyttig for prosjektet jeg leder. Utfordringen er å utarbeide modeller som beskriver geometri og annen informasjon om objektene i vegprosjekter, samt å flytte modellene mellom systemer og aktører uten informasjonstap. I SOSI vegkropp har vi kunnet teste ulike tilnærminger og standarder sammen med dyktige fagfolk. Vi kommer til å bruke erfaringene videre, og vi benytter metodikken til SOSI vegkropp når øvrige fagdomener skal standardiseres.

Utviklingen av standarden SOSI vegkropp har vært en spennende reise som vi har fått lov til å være med på fra sidelinjen. Men muligheten vi har fått med å kunne følge BA-nettverkets og Statens Vegvesen sin utviklingsprosess har gitt oss kunnskap og motivasjon, og muligheten for at vi i Bane NOR også kan gjøre det samme en dag.

Sten Inge Tunli hos Bane NOR sier følgende:

– Jeg vil på vegne av Bane NOR gratulere BA-nettverket og Statens Vegvesen med høringen av standarden SOSI-vegkropp.

Kommentarer til forslaget kan gis på et eget skjema som du finner her, og som sendes til standardiseringssekretariatet@kartverket.no. innen 20.mai.

 
 
Kulde gir fine kjøreforhold, men salt for å bedre friksjonen må byttes ut med grus.
Les også

Når det blir under minus ti grader, må veisaltet byttes ut med sand

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.