TUNNELER

60 km tunneler i Troms og Finnmark trenger vedlikehold

Fylket lyser ut vedlikeholdskontrakt for 46 tunneler over halvannet år.

Pollfjelltunnelen på fylkesvei 868 i Lyngen er på 3,3 kilometer og inngår i kontrakten. Her ser vi søndre portal.
Pollfjelltunnelen på fylkesvei 868 i Lyngen er på 3,3 kilometer og inngår i kontrakten. Her ser vi søndre portal. Foto: Google Maps
14. juni 2022 - 12:23

Troms og Finnmark fylke har kommet med en ny kontrakt som omfatter drift og vedlikehold av de 46 fylkesveitunnelene i fylket. 41 av dem ligger i Troms og fem i Finnmark. Samlet lengde er på rundt 59.500 meter.

Arbeidet består for det meste av følgende:

  • Bergsikring: rensk, bolting og sikring med sprøytebetong
  • Vann- og frostsikring inkludert brannsikring
  • Montering av kabelbru
  • Elektroarbeider

Arbeidene blir basert på opplysningene i geologiske rapporter etter hovedettersyn og befaringer, og etter uforutsette hendelser som ras, nedfall og trafikkskader.

byggherren nevner at hvis det blir så at det sammenslåtte fylket blir splittet opp igjen i kontraktsperioden, så vil det bety at entreprenøren må forholde seg til to byggherrer etterpå.

De 46 tunnelene er på fra 88 til rundt 4300 meter. Seks tunneler er prioritert i 2022 og 2023:

  • Fjordgårdtunnelen, fylkesvei 7884, Senja
  • Flakstadskarettunnelen, fylkesvei 7864, Senja
  • Norvågtunnelen, fylkesvei 8050, Nordkapp
  • Svarthammerentunnelen, fylkesvei 848, Ibestad
  • Toppentunnelen, fylkesvei 7756, Harstad
  • Liantunnelen, fylkesvei 7756, Harstad

Fjordgårdtunnelen skal også oppgraderes med nytt elektroanlegg.

Startdato er satt til 29. august i år, og kontrakten varer ut 2023. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.

Det blir digital tilbudskonferanse 28. juni, og frist for å gi tilbud er 2. august.

Les også

Ny driftskontrakt for fylkesveiene på søndre Sunnmøre

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.