6,5 milliarder: Klart for tidenes største samferdselsløft i Tromsø

Stortingsproposisjonen «Utbygging og finansiering av Bypakke Tenk Tromsø» er nå vedtatt i Stortinget, og med det starter arbeidet med tidenes største samferdselsløft i Tromsø.

Målet til Tenk Tromsø er nullvekst i personbiltransport og god framkommelighet for alle, med hovedvekt på buss, sykling, gåing og næringslivstransport.
Målet til Tenk Tromsø er nullvekst i personbiltransport og god framkommelighet for alle, med hovedvekt på buss, sykling, gåing og næringslivstransport. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mai 2021 - 11:44

Den samlede økonomiske rammen for Tenk Tromsø er 6,5 milliarder kroner. Pengene skal brukes til å skape god framkommelighet for alle, med hovedvekt på tiltak som fremmer buss, sykling, gåing og næringslivstransport.

Det er også et hovedmål å nå nullvekstmålet i personbiltransport. I løpet av den femtenårige prosjektperioden skal det i tillegg til viktige tiltak for trafikksikkerhet og fremkommelighet, bygges ny bru til Kvaløya og ny tunnel mellom Breivika og Langnes.

– Tenk Tromsø er en tverrpolitisk seier. Dette er virkelig en stor dag for Tromsø by og jeg vil benytte anledningen til å skryte av alle som har jobbet for å kunne realisere Tenk Tromsø, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap) på nettsidene til Troms og Finnmark fylkeskommune.

Tenk Tromsø er et samarbeidsprosjekt mellom Tromsø kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statens vegvesen og innbyggerne i Tromsø.

Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune skal bidra med en egenandel på minst 20 prosent av investeringskostnaden på kommunal eller fylkeskommunal veg.

Ett av prosjektene som skal realiseres er byggingen av en firefelts tunnel med to separate løp gjennom Tromsøya, fra Breivika (like nord for Botanisk hage) til Langnes (like sør for dagens postterminal). Tunnelene blir i underkant av 2500 meter lang. <i>Foto:  Tenk Tromsø</i>
Ett av prosjektene som skal realiseres er byggingen av en firefelts tunnel med to separate løp gjennom Tromsøya, fra Breivika (like nord for Botanisk hage) til Langnes (like sør for dagens postterminal). Tunnelene blir i underkant av 2500 meter lang. Foto:  Tenk Tromsø

Bomstasjoner i 2022

Finansieringen av prosjektene i Tenk Tromsø er et spleiselag mellom myndighetene og bilister. Arbeidet med brukerfinansiering starter nå, og det er forventet at innkreving vil starte høsten 2022.

Bompengene er foreløpig estimert å gi et samlet bidrag til prosjekt og tiltak i Tenk Tromsø på om lag 3,8 milliarder kroner i perioden 2022–2037.

– Nå er utredningsperioden over og vi kan endelig gå i gang med å bemanne en gjennomføringsorganisasjon. Totalt skal vi tilsette fire personer, blant annet en sekretariatsleder, sier Ellbjørg Schultz, prosjektleder i Tenk Tromsø.

Ny bru til Kvaløya skal bygges som tofelts bru fra Langnes til Selnes, brulengen er cirka 1600 meter og kobles til nye kryssløsninger på begge sider. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ny bru til Kvaløya skal bygges som tofelts bru fra Langnes til Selnes, brulengen er cirka 1600 meter og kobles til nye kryssløsninger på begge sider. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Handlingsprogram

Planleggingsarbeidet er godt i gang allerede. Handlingsprogram og rekkefølge for hvilke prosjekter som skal starte opp i den første fireårsperioden skal behandles politisk i løpet av høsten 2021.

Det første handlingsprogrammet gjelder for perioden 2021-2024. Det er kommunestyret og fylkestinget som beslutter hvilke tiltak som skal gjennomføres, og når.

– Handlingsprogrammene skal bidra til god kontroll- og økonomistyring i prosjektperioden, vi jobber nå med handlingsprogram som etter planen skal behandles politisk høsten 2021, avslutter prosjektleder Ellbjørg Schultz, i Tenk Tromsø.

Forslaget til finansierings- og bompengeopplegg for Tenk Tromsø er vedtatt av Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune i flere omganger. De lokalpolitiske vedtakene om bompenger ble først fattet i 2017.

Det ble så fattet nye vedtak juni 2020 som følge av regjeringens bompengeforlik fra august 2019. Presisering av garantivedtak og innhold i bypakken ble vedtatt av Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune i oktober 2020.

– På Arnøya har det gått to-tre eller fire skred på veien i løpet av en normal vinter, sier ingeniørgeolog Andreas Persson i Troms fylke.
Les også

Slik skal de temme den rasfarlige veien de neste 20 årene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.