DRIFT OG VEDLIKEHOLD

354 km fylkesvei i Telemark: Lifjellkontrakten er lyst ut

Også her kan entreprenørene allerede nå begynne å regne på en driftskontrakt som starter i 2024.

Brøyting, snøbrøyting, fresing, april 2022
Brøyting, snøbrøyting, fresing, april 2022 Illustrasjonsfoto: TraktorGutta
2. okt. 2023 - 20:02

Kontrakt 4002 Lifjell 2024-2029 heter den, og omfatter drift- og vedlikehold av fylkesveier i kommunene Notodden, Hjartdal, Seljord, Midt-Telemark og deler av Skien, Nome, Kviteseid og Vinje kommune.

Start: 1. september neste år, og den løper ut i slutten av august 2029. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten i 1+1 år.

Veinettet er på vel 354 kilometer, hvorav 17,6 kilometer er gang og sykkelvei og 7,7 kilometer er fortau.

Trafikken varierer grovt fortalt fra 100 til 5000 i ÅDT.

Vestfold og Telemark fylke har gjort flere endringer i driftskontraktene. Blant annet
er nivået på vinterdriften delvis redusert. Flere arbeidsoppgaver utføres nå etter
bestilling, i stedet for at entreprenøren pålegges et funksjonsansvar.

Noen typiske arbeider i kontrakten:

  • Vinterdrift
  • Grøfting, fjerning av torvkanter, utskifting og nedsetting av kummer og stikkrenner
  • Skiltarbeider
  • Rekkverksarbeider
  • Trafikksikkerhetsarbeider
  • Rensk og sikring av berg
  • Høvling og vedlikehold av grusveier
  • Lapping av hull i asfaltdekker og mindre asfaltarbeider
  • Kantklipp

Fylket arrangerer tilbudskonferanse 12. oktober på fylkessenteret i Seljord, og tilbudsfrist er 14. november.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Entreprenør saksøker Bane Nor for 300 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.