NYHETER

3. plass holder til seier for Risa

Risa lå på 3. plass etter anbudskonkurransen om en stor tunneljobb i Flekkefjord kommune. De to som lå lavere ble avvist, og dermed får Risa jobben - hvis ingen klager. Klagefristen gå ut 15. september.

Den 1 040 meter lange Austadtunnelen er den lengste av de tre i Flekkefjord som skal oppgraderes. Risa for jobben hvis ingen klager på Vegvesenets vedtak. (Foto: Google)
Den 1 040 meter lange Austadtunnelen er den lengste av de tre i Flekkefjord som skal oppgraderes. Risa for jobben hvis ingen klager på Vegvesenets vedtak. (Foto: Google)
4. sep. 2014 - 16:39

Seks entreprenører deltok i konkurransen. Det laveste anbudet ble gitt av Scanmatic. Det er på 123,8 millioner kroner. AST Entreprenør lå på andreplass med 135,4 mill. Disse anbudene er nå avvist. Det er også anbudet fra TT Anlegg, som er på 168,7 mill.

- Dette er et ganske komplisert oppdrag med mange fag og stram tidsplan. Når et oppdrag er spesielt krevende, kan vi stille utvidete krav til gjennomføringsevne. Derfor valgte vi å avvise tre av anbudene, sier prosjektleder Jan Helge Egeland i Region sør.

 

Levetidskostnader inngår

Anbudet fra Risa er på 149,4 mill. Kontraktsummen vil bli ca. 30 millioner kroner lavere fordi levetidskostnader for armaturer og vifter inngår i anbudssummen.

De to andre anbudene som ikke ble avvist, ble gitt av Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith.

Oppdraget gjelder oppgradering av tre tunneler på E39: Austadtunnelen (1 040 meter), Drangeidtunnelen (765 meter) og Logatunnelen (840 meter). Alle ble åpnet i 1996.

De tre er de første i Region sør som blir oppgradert i samsvar med Rehabiliteringsprosjektet. Hensikten med dette er å innfri kravene i forskriftene om tunnelsikkerhet. De gjelder riksvegtunneler som er lengre enn 500 meter. Det er 200 slike i hele landet, hvorav 35 i Region sør. Innen 2019 skal alle være oppgradert.

 

Omfattende jobb

Arbeidet blir omfattende. Alle armaturer, kabelbruer, kabler, skilt og nødskap skal skiftes ut. Tunnelene skal utstyres med rømningsskilt og ledelys, og det blir støpt føringskanter langs veggene. Det blir strossing i hengen, og man skal gå over fjellsikringen. Den lengste tunnelen blir utstyrt med vifter. Det blir alle som er lengre enn en kilometer.

Utenfor hver tunnelåpning skal det oppføres et teknisk bygg og en havarinisje. Det blir også variable skilt for trafikkstyring, bommer og utstyr for videoovervåking.

I forbindelse med arbeidet blir E39 stengt i 3-4 måneder fra mars 2015. 1. oktober samme år må jobben være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.