PIGGDEKK

20 km med piggdekk gir 200 gram asfaltstøv. Eller 20 kg i løpet av en vinter

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, forteller Brynhild Snilsberg -  Vegvesenets ekspert svevestøv.

Piggdekk skaper kilovis med svevestøv.
Piggdekk skaper kilovis med svevestøv. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. juni 2020 - 09:19

Når vi kjører produseres støv både fra asfalt og dekk.

- Vi bruker asfalt med sterke steinmateriale, og disse vil også slites. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, vegdekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

Det forklarer Brynhild Snilsberg i en melding fra Statens vegvesen - som også har tatt doktorgrad på svevestøv.

-Hvis du kjører ei mil til og fra jobb  med piggdekk (20 km reiseveg totalt) produseres det 200 gram asfaltstøv hver dag. I løpet av en vinter blir dette 20 kilo støv som bidrar til dårligere luft.

Artikkelen er skrevet av Leif Lippestad, administrerende direktør i Coromatic.
Les også

Krigsfrykt preger mange nordmenn – med god grunn

En motivasjon til å sykle eller gå

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, sier Snilsberg og legger til:

-Når en ser hvor mange tonn vegstøv det blir som bidrar til dårlig luft og økte vedlikeholdskostnader, kan det jo være en motivasjon til å velge å gå, sykle eller reise kollektivt til jobb når det er mulig.

Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. <i>Foto: Jarle Skoglund </i>
Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. Foto: Jarle Skoglund 

Steinpartikler fra asfalten

Asfaltstøv består i hovedsak av steinpartiler fra asfalten, men også mikroplast og metaller med mer.

-Det aller meste stammer fra stein i asfalten. Men vegstøv inneholder også mikroplast, organisk materiale og litt metaller. Analyser viser at rundt en fjerdedel av vegstøvet påvirker luftkvaliteten, sier Snilsberg til nettsidene vegvesen.no

Frankrike stilte med to ministre på møte blant EUs atomkraftland nylig, nemlig minister for finans, økonomi, industri og digitalisering Bruno Le Maire og minister i samme departement med spesielt ansvar for energi Roland Lescure.
Les også

Historisk atomkraft-boom

Viktig å rengjøre

Mest vegstøv blir det altså om vinteren når det kjøres med piggdekk. Det meste av støvet havner inntil vegkanten, men mye havner også i lufta.

-Det er viktig med godt renhold for å fjerne dette støvet forsvarlig. Vi har derfor forsket på ulike måter å rengjøre vegene på, alt etter vær og vind. Maskinenes effekt og kapasitet samt vegens tilstand og utforming gjør det dessverre vanskelig å fjerne alt, sier Snilsberg.

Barometer for grønn omstilling av skipsfarten er på rødt nivå, vise 2023-utgaven av DNVs årlige vurderinger. Pila flytter seg over på rødere og røder enivå for hvert år.
Les også

Grønn skipsfart: Ekstremt dårlig tid for klimamål

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.