10 gjennomsnittsgårder går med til veibygging de neste seks årene

Hensynet til jordvern er en av årsakene til at samferdselsminister Jon Ivar Nygård vil ha en gjennomgang av veinormalene, for mulig å endre terskelen for bruk av bygging av firefeltsveier.

Store arealer dyrket jord går med når nye veier blir bygget.
Store arealer dyrket jord går med når nye veier blir bygget. Bilde: NTB scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. aug. 2022 - 07:00

Tilsammen 2500 dekar dyrket mark vil gå med når planene i Nasjonal Transportplan for veibygging de neste seks årene skal realiseres. Det tilsvarer samlet dykrkamark til ti gjennomsnittlige gårdsbruk her til lands. Det opplyster samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i sitt svar til et skriftlig spørsmål i Stortinget. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård Foto:   Jarle Skoglund

Statens vegvesens prosjekter kan innebære en nedbygging av om lag 525–750 dekar og at Nye Veier sine prosjekter kan innebære en nedbygging av om lag 1706 dekar, opplyser han, mens det ikke foreligger hvor mye dyrkbar jord som vil gå med i veiplanperioden.

– Jordvern er viktig både nasjonalt og globalt for å sikre matforsyningen, og hensynet til utbygging av infrastruktur må balanseres mot det langsiktige hensynet til matproduksjon, skriver samferdselsministeren i sitt svar til Mona Fagerås (SV).

– Jeg har satt i gang et arbeid for å vurdere veinormalene, som er et viktig styringsverktøy og et hjelpemiddel ved utforming og dimensjonering av offentlig vei. Jeg har gitt Statens vegvesen i oppdrag å vurdere blant annet høyere terskel (større trafikkmengde) for bygging av firefelts motorveier og i større grad legge til rette for gjenbruk av eksisterende vei.

– Dette kan bidra til mindre naturinngrep og mindre nedbygging av dyrket mark. Vurderingene skal også belyse mulighetene for å oppnå en mer effektiv gjennomføring av porteføljen av veiprosjekter i Nasjonal transportplan 2022–2033 og oppfølgingen av klimamålene. Samferdselsdepartementet mottok svar fra Statens vegvesen på oppdraget 15. juni, heter det i svaret fra samferdselsministeren.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.