Annonsørinnhold fra
Advertiser company logo

Ett batteri. Hele byggeplassen

Ett batteri, hele byggeplassen. MILWAUKEE®️ MX FUEL™-serien med kraftige batterimaskiner vokser.
Ett batteri, hele byggeplassen. MILWAUKEE®️ MX FUEL™-serien med kraftige batterimaskiner vokser. Foto: Milwaukee
Produsert av TUM Studio

Veldig mange vet hva det vil si å «gifte seg» med et batterisystem. Når du først velger plattform for drill, bajonettsag og vinkelsliper, følger du den samme batteriserien videre.

Glattemaskiner, også kjent som betonghelikoptre, kan nå gå på ren batteridrift. Foto:  Milwaukee
Glattemaskiner, også kjent som betonghelikoptre, kan nå gå på ren batteridrift. Foto:  Milwaukee

Svært mange entreprenører følger dette prinsippet, og det gir mening. Færre ladere, færre batterier, og en flyt som gjør arbeidsdagen enklere ved at samme type batteri passer over alt.

Denne logikken kan nå flyttes over til tyngre maskiner på byggeplassen — de som hittil har vært dominert av bensinmotorer. Til nå har det ikke vært så farlig hvem som har produsert disse maskinene, siden drivstoffet uansett var bensin, men bygg- og anleggsbransjen er i endring, og bensin skal erstattes av batteri.

Elektrifisering av bygg- og anleggsbransjen

Her handler det ikke om å kvitte seg med ledningen, men å fjerne eksos, bensinkanner, søl, startproblemer og motorstøy. Samtidig stilles det stadig strengere krav til utslippsfrie prosjekter i bygg- og anleggsbransjen.

Det er her MILWAUKEE®️ MX FUEL™ kommer inn i bildet, blant annet med ny batteriteknologi som dobler kapasiteten, øker effektiviteten og gir betydelige fordeler på byggeplassen.

Ingen kranglete snorstarter eller ubehagelige avgasser. Den batteridrevne kappsaga til Milwaukee er populær blant brukerne. Foto:  Milwaukee
Ingen kranglete snorstarter eller ubehagelige avgasser. Den batteridrevne kappsaga til Milwaukee er populær blant brukerne. Foto:  Milwaukee

MX FUEL™-plattformen har for lengst bevist hva slags fordeler det er med batteri. Fra å være tungstartet, servicekrevende og belemret med plagsomme avgasser, har kappsaga, kjerneboret og platevibratoren fått pålitelige batterier og elmotorer som matcher bensinverktøyet på ytelse. 

– MX FUEL™ gir deg nå en rekke ulike maskiner på samme batteriplattform. Kraften er den samme som med bensin, men byggeplassen blir stillere, renere og mer effektiv, sier Kristoffer Løvlie i Milwaukee.

Løvlie er produktsjef for MX FUEL™ i Milwaukee Norge, og har inngående kjennskap til både teknologien og hvordan entreprenører bruker den i praksis. Han møter daglig kunder som opplever fordelene med overgangen til batteri.

Batteriene er en vesentlig del av investeringen, og terskelen for å investere i nye maskiner blir selvfølgelig lavere når man allerede har en batteripark og etablerte rutiner for lading. Dette gjør at flere nå får opp øynene for MX FUEL™.

Kristoffer Løvli, Kategorisjef/Key Account Manager for MX FUEL™ i MILWAUKEE®️ Norge Foto:  TUM Studio
Kristoffer Løvli, Kategorisjef/Key Account Manager for MX FUEL™ i MILWAUKEE®️ Norge Foto:  TUM Studio

– Vi har f.eks. både platevibrator, betongavretter og glattemaskiner i denne serien, og det er en kjempefordel for entreprenørene å kunne benytte de samme batteriene for alle disse maskinene når en betongsåle skal legges, nevner han som eksempel.

Kontinuerlig utvikling av batterier

Batteriet er hjertet i systemet, og MILWAUKEE®️ jobber kontinuerlig med forbedringer. Det siste gjennombruddet er de nye FORGE-batteriene, som er bygget på såkalte «tabless» 21700-celler. 

Den nye MX FUEL™ Super Charger sørger for rask og effektiv lading av både siste og forrige generasjon batterier. Foto:  Milwaukee
Den nye MX FUEL™ Super Charger sørger for rask og effektiv lading av både siste og forrige generasjon batterier. Foto:  Milwaukee

– Dette har doblet kapasitet uten at batteriene har blitt særlig mye større, samtidig som aktivt kjølesystem og en ny superlader gjør ladingen mye raskere, forteller Løvlie.

F.eks. er da den nye 12 Ah-batteriet, MXF HD812, omtrent like stort rent fysisk som et standard MX FUEL™ 6 Ah-batteri, og det kan lades opp på bare 65 minutter med den nye laderen.

6 Ah-batteriet, som tok 90 minutter å lade med den gamle laderen, kan nå lades på halvparten av tiden, 45 minutter. Det er altså gode grunner til å oppgradere laderen for dem som investerte i plattformen allerede for noen år siden. 

MILWAUKEE®️ betongavretter bruker samme batteri som både platevibratoren, glattemaskinen og flere andre kraftige verktøy. Foto:  Milwaukee
MILWAUKEE®️ betongavretter bruker samme batteri som både platevibratoren, glattemaskinen og flere andre kraftige verktøy. Foto:  Milwaukee

– Oppgraderingene gir selvsagt lengre kjøretid for maskinene og en mer effektiv laderutine på byggeplassen.

– Det står ikke tilbake for bensindrift i det hele tatt, heller tvert i mot, legger han til.

Som eksempel forteller Løvli at platevibratoren MXF-PC50 kan jobbe i 40 minutter og komprimere optill 325 kvadratmeter pr. batteri. Den minste betongglattemaskinen får 35 minutters driftstid med dette batteriet, mens den største får 25 minutter.

Strategisk investering og konkurransefortrinn

Elektrifiseringen av bygg- og anleggsbransjen er noe alle aktører må forholde seg til.

– MX FUEL™-plattformen representerer en strategisk investering som gir entreprenører et konkurransefortrinn. Ikke bare fordi det er med på imøtekomme nye krav til bransjen, men også fordi det skaper en mer attraktiv, effektiv og sunner arbeidsplass for de ansatte, slår Løvli fast.

Kristoffer Løvli med kjernebormaskinen som håndterer hull opptil 152 mm — ingen andre batteridrevne maskiner har denne kapasiteten, sier Løvli. Foto:  TUM Studio
Kristoffer Løvli med kjernebormaskinen som håndterer hull opptil 152 mm — ingen andre batteridrevne maskiner har denne kapasiteten, sier Løvli. Foto:  TUM Studio

Han trekker også fram ONE-KEY™-systemet til MILWAUKEE®️ som en stor fordel. Her kan verktøyet spores ved hjelp av Bluetooth via telefoner som har ONE-KEY™-appen installert.

– Her får man også geo-fencing og en effektiv tyverisikring ved at både batterier og maskiner blir ubrukelige dersom det fjernes fra en definert lokasjon, forklarer Løvli.

Det å holde styr på hvor utstyret er til enhver tid blir jo bare viktigere dess mer kostbart det er, og her er ONE-KEY™-teknologien en stor fordel.

— Der man tidligere «giftet seg» med en batteriplattform for små verktøy, er det nå på tide å tenke den samme logikken for de tyngste maskinene, og her tilbyr MX FUEL™ et robust ekteskap mellom kraft og teknologi, avslutter Løvli.

Var denne artikkelen nyttig?