Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Pionervirksomhet på 70 grader nord

Del

Hammerfest var den aller første byen i Nord-Europa som fikk elektriske gatelys. Året var 1891. Fra høsten 2023 går også byens busser på strøm. Det i en av verdens nordligste byer.

– Det er verdens nordligste by, presiserer Trond Inge Hausmann umiddelbart. 60-åringen er driftsleder for Hammerfest, Honningsvåg og Havøysund i Tide Buss.

Vi besøker Hammerfest, «porten til Barentshavet», i siste del av mars. Selv om vi nærmer oss tampen av vinteren, har den en tendens til å komme på gjensyn flere ganger. Det er kun halvannen dag siden byen ble lammet av et voldsomt snøvær.

Volvo-busser i Hammerfest

– Positive tilbakemeldinger

Denne dagen derimot kikker solen tidvis frem bak disen, og gradestokken viser et par plussgrader. Våren er fortsatt et lite stykke unna, men Tide Buss er i ferd med å legge bak seg sin første vintersesong med elektrisk drift på byens busser. Det er på tide å gjøre opp status.

– Selvfølgelig har vi hatt noen ting som vi har måttet ta tak i og som vi kommer til å følge opp og utbedre til neste vinter, men alt i alt så har vi vært veldig fornøyde med elbussene. Vi har kun hatt én stans hvor bussen har gått tom for strøm, men det skyldtes svikt i egne rutiner, sier Hausmann.

– Så langt i anbudet, de fem månedene vi har holdt på, så har vi fått positive tilbakemeldinger fra vår oppdragsgiver, Finnmark fylkeskommune. Det er vi stolte av, men vi skal bli enda bedre, fortsetter driftssjefen.

Elbuss var et krav

Vi skal komme mer detaljert tilbake til erfaringene som har blitt høstet gjennom vinteren. Aller først. Hvordan endte byen opp batterielektriske busser?

– Da Finnmark fylkeskommune lyste ut anbudet på busskjøring, hadde de en vekting under miljøkriterier som gjorde det attraktivt og fordelaktig å velge elbusser. Derfor tilbudte vi det, forklarer Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktør i Tide.

Da Tide vant anbudet var jobben i gang med innkjøpsprosessen, og å regne på lavest mulig TCO.

Så langt i anbudet, de fem månedene vi har holdt på, så har vi fått positive tilbakemeldinger fra vår oppdragsgiver, Finnmark fylkeskommune, sier Trond Inge Hausmann, driftsleder for Hammerfest, Honningsvåg og Havøysund i Tide Buss. <i>Foto:  Volvo Buss Norge</i>
Så langt i anbudet, de fem månedene vi har holdt på, så har vi fått positive tilbakemeldinger fra vår oppdragsgiver, Finnmark fylkeskommune, sier Trond Inge Hausmann, driftsleder for Hammerfest, Honningsvåg og Havøysund i Tide Buss. Foto:  Volvo Buss Norge

– Det vektlegger vi tungt, men det er også andre viktige subjektive forhold vi må tenke på, som et godt ettermarkedsapparat, sier Sandvåg.

At Tide endte opp med å velge Volvo var for dem naturlig. Det er det flere årsaker til.

– Når det gjelder Volvo har vi lang erfaring med dem, og i vår flåte på til sammen 2 450 busser så er Volvo det største enkeltmerket i flåten vår, sier Sandvåg.

– Vi har hatt Volvo elbusser siden 2019 i Trondheim, og har god erfaring. Vi hadde et godt grunnlag når vi skulle gå i gang med prosessen. Volvo kom oss i møte som forventet. De leverte gode tilbud og løsninger som gjorde at vi endte opp med en kontrakt med dem på disse bussene, fortsetter han.

Ufravikelige krav

Men det handlet om mer enn erfaring fra andre byer. Hammerfest ligger langt nord, og det er tidvis krevende klimatiske forhold. For å få dette til å fungere måtte spesifikasjonen være god. I Trondheim har bussene pantografer på taket som lader med hurtiglading på hver endeholdeplass, som et supplement til depotlading. I Hammerfest har bussene større batteripakker og all lading skjer på depot. Hvilke hensyn skulle de ta, og hva måtte være på plass for i størst mulig grad sikre kontinuerlig drift?

– Det var viktig for oss å velge vekk laderne på nederste hylle, men heller gå for ladere med god kvalitet som var godkjent til temperaturer ned i -30 grader, og som var testet i denne type miljø. Uten lading på natten går ikke bussen dagen etterpå, understreker Sandvåg.

Jeg er veldig positivt overrasket over elbussene her på vinteren. sier Grete Karlsen, bussjåfør i Tide Buss <i>Foto:  Volvo Buss Norge</i>
Jeg er veldig positivt overrasket over elbussene her på vinteren. sier Grete Karlsen, bussjåfør i Tide Buss Foto:  Volvo Buss Norge

– Men det som for oss var helt ufravikelig når vi spesifiserte disse bussene var og en mulighet til å hjelpe på oppvarmingen i veldig kalde perioder. Det er en dieselvarmer på denne bussen som har en kapasitet til å kunne yte opp mot 300 kW, fortsetter han.

En løsning som hjelper når det er kjølig. Bussen mister varme veldig fort når dørene til stadighet åpnes. Hjelpevarmeren trer inn på en definert temperatur.

– Det er med på å sikre vi at vi har nok batterikapasitet i perioder med kulde og vind, sier Sandvåg.

Ekstra røff vinter

Kulde og vind er definitivt ikke ukjent i Hammerfest. Denne vintersesongen har vært ekstra røff.

– Denne vinteren har vært veldig spesiell med til tider ekstreme værforhold. Vi har hatt skredfare, stengte veier, store nedbørmengder og masse vind, forteller driftsleder Hausmann.

Og når sant skal sies. De har hatt noen utfordringer med Webasto-ene i elbussene.

– Det har vært noe med «tigerloopen» som er montert på, som nå tas av. Når vi ikke har hatt mulighet til å bruke varmeren, har vi brukt varmepumpa i bussen. Den bruker energi, som igjen går på forbruk, sier Hausmann.

– Men likevel har dere hatt høy oppetid?

– Ja, vi har levert på det vi skal levere på, konstaterer Hausmann.

Ladingen må fungere i streng kulde. — Uten lading på natten går ikke bussen dagen etterpå, understreker Sandvåg. <i>Foto:  Volvo Buss Norge</i>
Ladingen må fungere i streng kulde. — Uten lading på natten går ikke bussen dagen etterpå, understreker Sandvåg. Foto:  Volvo Buss Norge

Åtte elbusser i drift

Tide Buss har totalt ni elbusser fra Volvo som går i sentrum og nærliggende tettsteder. Åtte av disse er i kontinuerlig drift, den siste er en reservebuss. Seks av disse har de største batteripakkene Volvo tilbyr.

– Vi rullerer litt på dem. Dette var jo helt nytt for oss, så vi måtte bruke litt tid på å samle erfaring med tanke på forbruk, lading og strøm. Vi hadde litt innkjøringsproblemer, men det er det jo med alt, sier Hausmann.

For det er klart det er en helt annen måte å tenke på å drifte elbusser enn det å drifte dieselbusser.

– Vi gjort om noen skift for å tilpasse ruter til batterikapasitet. Det er viktig å følge rutinene, erfare, og justere underveis. Det engelske uttrykket er «learning by doing», sier Hausmann.

– Jeg må også få sagt at vi har veldig flinke folk sentralt som hjelper oss. De har jo vært med på dette tidligere, om ikke her i Hammerfest, så andre plasser i landet, fortsetter han.

Han innrømmer at han overtok dette ansvaret med en porsjon spenning i høst.

– Når vi befinner oss såpass langt nord, og man ser i media at de sliter lenger sør, kommer skepsisen. Men man må se det litt i sammenheng, og det har stort sett vært problemer med leddbusser. Det går ikke an å sammenligne, understreker 61-åringen.

Verdens nordligste by, Hammerfest, fikk elektriske gatelys allerede i 1881. I 2024 får den også elektriske busser. <i>Foto:  Volvo Buss Norge</i>
Verdens nordligste by, Hammerfest, fikk elektriske gatelys allerede i 1881. I 2024 får den også elektriske busser. Foto:  Volvo Buss Norge

– Veldig tilfreds med oppetiden

Den tøffe vinteren har tidvis bydd på problemer med forholdene. Da sliter alle på veien. Likevel synes Hausmann at enkelte har en tendens til å rette pekefingeren i en bestemt retning.

– Det har til tider vært dårlig brøytet på grunn av stort snøfall. Da har bussene kanskje måttet innstille, stått litt fast, eller ikke kommet seg opp en bakke. Da har flere skrevet på sosiale medier og lagt skylden på den forferdelige elbussen og at det hadde vært mye bedre å ha en dieselbuss, forteller Hausmann.

– Men vi stod faktisk fast med dieselbuss her tidligere i Hammerfest. Vær og føreforhold kan man ikke gjøre noe med. Sånn er det, og det er ikke elbussen sin skyld, konstaterer han.

Noen småproblemer til tross. Alt i alt har de siste seks månedene vist at det er fullt mulig med elektrisk drift, også på 70 grader nord.

– Vi har klart en ekstrem vinter, og får det til å rulle rundt. Så det er vi svært fornøyd med, konkluderer Trond Inge Hausmann.

Også fra hovedkontoret i Bergen er de tilfredse med at dette har fungert slik de skisserte.

– Absolutt. Så langt er vi veldig tilfreds med oppetiden og hvordan dette har fungert, sier teknisk direktør, Jan-Helge Sandvåg.