Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Her kappes betong, granitt, asfalt og stål på ren batteridrift

Stian Slåtthaug i NCC demonstrerer kraften i en Milwaukee MX Fuel 350 mm kappmaskin.
Stian Slåtthaug i NCC demonstrerer kraften i en Milwaukee MX Fuel 350 mm kappmaskin. TUM Studio
Del

Langs Enebakkveien i Oslo jobber NCC med å med å utvide hovedstadens sykkelveinett. Der skal syklister få ferdes trygt på en ny strekning med tosidige sykkelfelt og rød asfalt.

Langs Enebakkveien i Oslo lager NCC ny sykkelvei, i stor grad ved hjelp av batteridrevne anleggsmaskiner. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Langs Enebakkveien i Oslo lager NCC ny sykkelvei, i stor grad ved hjelp av batteridrevne anleggsmaskiner. Foto:  TUM Studio

Det som er spesielt med dette prosjektet er at det foregår ved hjelp av utslippsfrie anleggsmaskiner. Ved brakkeriggen er det etablert en hurtiglader, og både lastebiler og gravemaskiner går på batteri.

Men vi er her for å snakke med NCC om en helt ny generasjon batteriverktøy. For utviklingen av batteriverktøy handler ikke bare om å bli kvitt ledningen, men også om å erstatte bensinmotoren.

Aldri mer tungstartet bensinsag

Utenfor brakka står Stian Slåtthaug med en Milwaukee MX FUEL kappmaskin. Maskinen representerer en verktøykategori som har vært preget av støyende bensinmotorer. Det å få den samme kapasiteten ut av et batteriverktøy har en rekke fordeler.

– Det å slippe å stå og rive og slite i kappsaga for å få start på motoren er veldig deilig. Denne starter med en gang, hver eneste gang, sier han.

Milwaukee-maskinen er verdens første batterimaskin i denne i denne størrelsen, og NCC har brukt den siden april.  Slåtthaug og anleggsleder Richard Sand ønsker seg ikke tilbake til bensindrift.

– Ofte blir kappmaskiner på bensin tungstartet etter at de har vært i bruk en stund, så batterimaskinen er virkelig å foretrekke, sier Sand.

Stian Slåtthaug i NCC vil ikke tilbake til tungstartede, støyende kappsager på bensin. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Stian Slåtthaug i NCC vil ikke tilbake til tungstartede, støyende kappsager på bensin. Foto:  TUM Studio

På anlegget langs Enebakkveien slipper de også å bekymre seg for helseskadelig eksos fra bensindrevne kappmaskiner.

– På grunn av faren for kullosforgiftning kan vi jo ikke stå nede i en kum og kappe med en bensinmaskin. Da har alternativet vært en vinkelsliper, som tar altfor lang tid. Nå kan vi ta med Milwaukee-saga i stedet, og få det gjort raskt og effektivt, legger han til.

Mindre støy også for publikum

– Kappmaskiner benyttes av svært mange forskjellige aktører, fra entreprenører, anleggsgartnere, gjerdebyggere og veisikringsaktører til brannvesen og Forsvaret. Mange av disse kan med fordel gå over til batteridrift, sier Kristoffer Løvli, katergoriansvarlig for MX FUEL i Millwaukee.

Han refererer til historier fra brannvesenet hvor bensindrevne maskiner har stoppet opp fordi det har vært for mye røyk, eller arbeid med duktile rør der eksosen har skapt problemer og lagt seg som et teppe over grøfta.

– Å slippe støyen fra bensinmotoren er også en stor fordel for både brukeren og publikum, sier Kristoffer Løvli.

Det støyer selvsagt når Slåtthaug setter bladet i betongen, men motorstøyen er i stor grad borte. Han bekrefter at bensinmaskin gjerne blir stående på tomgang mellom kappene når den først er startet.

– Du vil garantert sette pris på at det i stedet brukes en batterimaskin når det skjæres asfalt i gata utenfor kontoret ditt, kommenterer Løvli.

– Maskinen egner seg for alle som kutter stål, betong, stein, granitt og asfalt, og har langt mindre vedlikeholdsbehov enn en maskin på bensin, sier han.

To batterier erstatter en bensintank

Milwaukee MX FUEL 350 mm kappmaskin kan brukes både sammen med manuell vanntank og en ny vanntank som drives med batteri fra Milwaukees 18V-serie. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Milwaukee MX FUEL 350 mm kappmaskin kan brukes både sammen med manuell vanntank og en ny vanntank som drives med batteri fra Milwaukees 18V-serie. Foto:  TUM Studio

Maskinen fra Milwaukee leveres med blad, lader og to 6 Ah batterier på 72 volt. Da Slåtthaug har kappet betongelementet i to, har kun én strek forsvunnet på batteriindikatoren.

MX FUEL-batteriene fungerer ned -28.0° grader og fullades på 90 minutter. Et tomt batteri lades til 80 prosent på 60 minutter.

– Kulde skal ikke være noe problem, og vi pleier å si at to batterier erstatter en bensintank på 0,7 til 0,9 liter. Men det kommer jo an på hva som skal kappes, hvor hardt det er og hvilket blad som benyttes, sier Løvli.

Maskinen har standard innfesting for bladet og kan benyttes med alle typer blad på 350 mm. Selve kuttedybden er på 125 mm.

For å kjøle bladet og redusere støv benytter NCC en vanlig, manuell pumpetank med vann. Men Milwaukee leverer også en trykkstyrt vanntank som drives av et vanlig 18V-batteri, slik at man slipper å pumpe.

– Vi har også et stativ til maskinen, slik at man kan kjøre den langs bakken og gjøre rette kutt i for eksempel asfalt, legger Løvli til.

Effektiv tyverisikring

– OneKey-systemet gjør at stjålet verktøy kan spores og låses, forteller Kristoffer Løvli. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– OneKey-systemet gjør at stjålet verktøy kan spores og låses, forteller Kristoffer Løvli. Foto:  TUM Studio

Slåtthaug følger interessert med når Løvli forteller om tyverisikringen som kappmaskinen er utstyrt med. Milwaukees OneKey-system kan nemlig spore og låse et stjålet verktøy, noe som er en stor fordel for en bransje der tyverier fra bygg- og anleggsplasser er et velkjent problem.

– OneKey kommuniserer med skyen via Bluetooth-tilkobling mot telefonen. Om et verktøy rapporteres stjålet og passerer en annen bruker med Milwaukees app på telefonen, låses verktøyet og blir ubrukelig. Derfor er det heller ikke er like attraktivt å stjele et verktøy med OneKey-logo på, sier Løvli.

Hos Milwaukee, som er aller mest kjent for sine 18V batteriverktøy, er MX FUEL-serien et relativt nytt satsingsområde. Sammen med kappmaskinen tilbys også en 25-kilos meiselhammer og 150 mm diamantkjernebor.

– Vi har også et portabelt lystårn som benytter dette batteriet. Det gir vanvittige 27.000 lumen, uten bruk av støyende bensinaggregat, avslutter Løvli.