BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Flunkende ny tunnel er stappfull av Leca
Innhold fra annonsør

Flunkende ny tunnel er stappfull av Leca

Hva er Leca?

Leca er et enkelt og fleksibelt produkt med lang levetid. I utgangspunktet er Leca små, ekspanderte kuler av brent leire. Ved å kombinere disse på forskjellige måter, blir mulighetene mange - enten det er å lage fundamenter for bygg, bygge veier, vegger eller dreneringsløsninger.

Lær mer her »

Den 9,4 kilometer lange tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord gjør turen fra øst til vest i Norge nesten 20 minutter raskere. Det er gått med store mengder med Leca-blokker i tunnelprosjektet, hele 4000 kvadratmeter.

- Slike prosjekter blir det flere av, spår Trond Langedok. Han har investert i skikkelig maskineri for å kunne mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.

Se video og bilder fra prosjektet nederst i denne artikkelen.

80 bygg

Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 
Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:

- Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg: en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck:

- Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.
Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type. - Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

Terje Engelkor

 

Terje Engelkor er Key Account manager for Leca Lettklinker Anlegg og infrastruktur. Han har jobbet i Leca siden 1996, der han har hatt varierte stillinger innen salg og ledelse.

Se hele ekspertprofilen og ta kontakt »

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

NCC har laget en fin video fra tunnelbyggingen. Du kan se den her, og se flere bilder fra prosjektet under. 

Ti slike vegger, 37 meter lange og sju–åtte meter høye, beskytter de tekniske byggene i Mælefjelltunnelen, viser Trond Langedok.
Notodden Flis og Mur har fire murere i arbeid inne i tunnelen.
Når den er ferdig, kommer Mælefjelltunnelen til å spare tungtransporten for 18 minutter på vei fra Oslo til Haugesund – eller en fjerdedel av kjøretiden mellom Notodden og Seljord.
Veggene mures opp med Leca Basicblokk, som kjøres direkte inn til riktig sted. I tillegg står noen paller i beredskap