BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

I fjor monterte AF Gruppen 25 skråtopper fra Foamrox på E18 mellom Arendal og Tvedestrand.
I fjor monterte AF Gruppen 25 skråtopper fra Foamrox på E18 mellom Arendal og Tvedestrand.
Innhold fra annonsør

Trekkekummer og skråtopper i nytt materiale: Slik løste de problemene på ny E18

Skråtoppene ble spesiallaget til oppdraget og veier 18 kilo per stykk.

Foamrox har lansert en rekke anleggsprodukter av resirkulert glass som kan erstatte betong. På den nye europaveien mellom Tvedestrand og Arendal ble nye skråtopper brukt for å løse problemer i skrått terreng.

– Trekkekummene hadde feil vinkel og profil i forhold til grøftene, og jeg tok derfor kontakt med Foamrox i håp om å finne på noe lurt, sier Jørgen Olav Nes, driftsleder for AF Anlegg.

I samarbeid med Foamrox kom de frem til skråtopper som kunne monteres direkte på trekkekummene, og som løste problemene i skrått terreng.

– Vi har nå montert 25 skråtopper på E18 mellom Arendal og Tvedestrand, og dette er et produkt som fungerer veldig bra, melder driftslederen.

Laget av resirkulert glass

Foamrox trekkekum montert av Hæhre Entreprenør i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

Produktene fra Foamrox inneholder en kjerne av celleglass, som er ekspandert resirkulert glass, og har en utvendig coating av polyurea, kjent som en ett av verdens sterkeste materialer.

Det gir produktene en rekke fordeler sammenliknet med konkurrerende produkter i betong.

– Vi har tidligere montert trekkekummer av det samme materialet. Den store fordelen er at de ikke veier noe særlig, og er derfor svært enkle å montere, sier Nes i AF anlegg.

10 trekkekummer på E6

De samme erfaringene sitter anleggsleder Kristian Sabel i Veidekke igjen med etter å ha montert ti trekkekummer på E6 mellom Arnkvern og Moelv.

Enkel hulltakning med elektrisk drill.

– Vi ønsket å teste ut dette produktet og bestilte 10 trekkekummer. Tilbakemeldingene er veldig gode. Man slipper å bruke store maskiner for å få fraktet dem. De er så lette at to mann løfter kummen på plass, og man borer hullene med en hulldrill. Produktet har store fordeler når det gjelder helse, miljø og sikkerhet (HMS), sier Sabel.

– Kummene kunne vi bare bære på plass og bruke en hullsag til hullene i kummen. Monteringen var langt mer lettvint enn tradisjonelle kummer i betong. Hvis jeg skal peke på en ting som kan bli bedre, så bør det følge med skjøteringer med forskjellige dimensjoner, ettersom det hender det blir forandringer, sier Knut Hermanrud i Hæhre Entreprenør, som sommer og høst 2019 monterte 14 trekkekummer i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

Styrketestet sammen med Norconsult og AF Gruppen

I desember gjennomgikk trekkekummene til Foamrox en fullskala styrketest som ble utført av Norconsult. De tre testede produktene viste alle å kunne tilfredsstille en brukslast på opptil 20,3 tonn.

«Testen må sies å være svært vellykket og valid, da alle resultatene fra de forskjellige elementene som ble testet, sammenfaller», konkluderer rapporten med.

Det arendalsbaserte selskapet, Foamrox AS, leverer allerede en rekke produkter til tunneler. Blant annet brannsperrer, rammer for nødskap, nødganger, brannvannskapper, brannvegger og trekkekummer. I fremtiden er målet å kle hele tunnelhimlingen med elementer fra Foamrox.

Bærekraftig

Totalvekten på alle 25 skråtopper er bare 450 kilo.

– Disse superlette produktene kan bidra til å imøtekomme anleggsbransjens stadig økende krav til økt bærekraft, bedre personsikkerhet og raskere byggetid. Utstrakt bruk av resirkulerte råvarer kombinert med meget lave klimagassutslipp både når det gjelder produksjon, transport og montering gjør Foamrox-produktene til et meget godt alternativ til dagens løsninger. Den lave egenvekten (mindre enn 10 prosent av betong) gir mindre behov for maskinelt løfteutstyr i monteringsfasen, i tillegg til at det er meget enkelt å bore hull for trekkerør i trekkekummene, sier Kjell Håkon Helgesen, daglig leder i Foamrox.

Foamrox trekkekum lokk EI60, 30kg vekt. Lokket er ikke ment for trafikk laster, men kan eksempelvis benyttes på føringskanter i tunneler.

Dette er Foamrox-produktene:

  • Kjernen i selve produktet består av celleglass, som er resirkulert glass. Utvendig er produktet dekket av polyurea, kjent som ett av verdens sterkeste coatingmateriale.

Foamrox trekkekummer:

  • Foamrox trekkekummer er ett alternativ til dagens trekkekummer i betong
  • Vekten på Foamrox trekkekummer veier mindre enn 10 prosent av betong, inneholder ingen armeringsjern og har ikke behov for kjerneboring.
  • Forventet levetid er over 100 år
  • Vanntett og isolerer tilsvarende standard byggisolasjon.

Helgesen sier selskapet kan levere trekkekummer i alle slags størrelser.

– Vi har standard trekkekummer på lager for omgående levering over hele landet. Samtidig kan vi raskt produsere spesialtilpassede løsninger, inkludert superlette lokk som kan håndteres manuelt der det er ønskelig, sier han.

Omfavnes i anleggsbransjen

Flere ledere i anleggsbransjen har tro på at produktene til Foamrox blir å se i tunneler eller langs norske veier i fremtiden.

– Jeg mener produktet helt klart har en fremtid. Det spennende er også hva man ellers kan bruke dette produktet til. Jeg vet de allerede tenker på elementer til tekniske installasjoner eller til selve tunnelveggen. Trekkekummene kan jeg absolutt anbefale, sier Kristian Sabel i Veidekke.

– Skråtoppene er et produkt det er behov for i fremtiden. Uten tvil, sier Jørgen Olav Nes i AF Anlegg.