NYHETER

Vil ha to hovedveger øst-vest

Også lastebilnæringen støtter forslaget om to hovedvegforbindelser mellom Øst- og Vestlandet, og at disse bør være over Haukeli i Telemark fylke og Hemsedal i Buskerud fylke.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mai 2015 - 11:15

NLFs forbundsstyre har konkludert med at E134 og RV7/52 bør bli de nye hovedvegforbindelsene mellom øst og vest i Sør-Norge.

Viktige premisser i dette vedtaket er også at den pågående utbyggingen av E16 over Filefjell og gjennom Valdres må fullføres, samt at E134 må sikres gode forbindelser til Grenlandsområdet i øst gjennom oppgradering av RV36, og til Bergen/Stavanger i vest.

Godstrafikken på veg vil øke vesentlig de kommende ti-årene. NLF mener at det må være et helhetlig syn på vegutbyggingen i Sør-Norge.  Dette er en viktig begrunnelse for også å sikre E16 en tilfredsstillende standard, selv om det nå skal velges to strekninger med karakteristikken «hovedvegforbindelser» mellom øst og vest.

 

Også ny kryssing av Hardangerfjorden

På vestsiden av Haukeliplatået/Hardangervidda tar NLF til orde for at det i tilknytning til utbyggingen også lages en ny forbindelse/krysning av Hardangerfjorden. Dette er viktig for å få maksimal utnyttelse av de investeringene som skal gjøres på Haukeli og for å minske kjøretiden til Bergen.

- NLF har etter en grundig behandling i organisasjonen nå fattet et fremtidsrettet vedtak, som dersom myndighetene følger det opp, vil føre til at vi får moderne og trygge forbindelser mellom øst- og vest sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.  

– I tillegg legges det opp en hovedvegforbindelse over Haukeli med forbindelser til Bergen, Stavanger, Grenland og Oslo - som vil få ned kjøretiden og gjøre vegen kortere, tryggere, flatere og mer miljøvennlig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.