BRUER

Landfast E39 Bergen-Stord: «Vil endre samferdselen på Vestlandet for alltid»

Nå sendes E39-planen til departementet.

Endeforankret flytebru - et av alternativene som kan være aktuelt for kryssingen av Bjørnafjorden.
Endeforankret flytebru - et av alternativene som kan være aktuelt for kryssingen av Bjørnafjorden. Illustrasjon: Vianova/Baezeni
25. mars 2019 - 12:56

Statens vegvesen oversendte i dag forslag til statlig kommunedelplan for E39 Stord–Os (Hordfast) til Samferdselsdepartementet, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Prosjektet skal gi en landfast vegforbindelse for E39 mellom Stord og Bergen med en 5,5 kilometer lang flytebru over Bjørnafjorden.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen. <i>Foto:  statens vegvesen</i>
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto:  statens vegvesen

– Dette er et prosjekt som når det realiseres vil endre samferdselen i denne delen av landet for alltid, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Han legger til at dette er et prosjekt med uvanlig høy samfunnsnytte.

Hvordan krysse Langenuen

Kryssinga av Langenuen mellom Stord og Tysnes har vært mye diskutert. Både det midtre og det søndre alternativet har sine støttespillere. Vegvesenet oversender begge alternativet (B og F) til Samferdselsdepartementet.

Statens vegvesen anbefaler det midtre alternativet (B) fordi brua da vil knyttes til den delen av vegnettet på Stord som har høyest standard og som vil tåle trafikken i noen år før det blir nødvendig med utvidelser. 

Det skal bygges en flytebru over Bjørnafjorden. Vegvesenet tar ikke nå stilling til om det skal være sideforankra eller endeforankra bru. Dette blir vurdert i en egen reguleringsplan.

E39 Stord–Os har et kostnadsanslag på 35 milliarder 2016-kroner, og flytebru over Bjørnafjorden utgjør 16,5 milliarder kroner av dette.

Er blitt billigere

I Nasjonal transportplan ligger prosjektet inne med en kostnadsramme på 40 milliarder kroner. Det har vært arbeidet med å redusere kostnadene. Disse er nå redusert med fem milliarder. Stor del av kostnadsreduksjonen skyldes at man har kommet lengre i utviklingen av flytebrua og dermed sikrere på kostnadene for denne.

Men Statens vegvesen peker på at prosjektet er meget komplekst med lange fjordkrysninger. Det er derfor fortsatt større usikkerhet knyttet til kostnader enn det som er normalt for vegprosjekter i denne fasen.

Netto nytte for prosjektet er beregnet til 17 milliarder kroner. En stor del av nytten ligger i at reisetida fra Stord til Os reduseres fra 1,5 til 0,5 timer. Prosjektet vil avløse tre fergesamband: Sandvikvåg–Halhjem, Halhjem–Våg og Jektevik–Hodnaneset.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.