Prosjektgruppene fra Vik Ørsta AS og Statens vegvesen samlet bak en modell av rekkverket. F.v. Vik Ørsta: Rune Holstad, Dag Rune Kalvatn, Oddvar Myklebust. Statens vegvesen: Kari Smådal Turøy, Karen H. Zeiner, Torleif Lindefjeld, Thor-Erik Varsi.
Prosjektgruppene fra Vik Ørsta AS og Statens vegvesen samlet bak en modell av rekkverket. F.v. Vik Ørsta: Rune Holstad, Dag Rune Kalvatn, Oddvar Myklebust. Statens vegvesen: Kari Smådal Turøy, Karen H. Zeiner, Torleif Lindefjeld, Thor-Erik Varsi. (Foto: Pressefoto)

Vik Ørsta bygger tilpasset rekkverk på den nye Sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes

I første omgang skal 2,8 kilometer leveres.

– I stedet for å tegne et rekkverk og få noen til å produsere det, valgte vi å invitere leverandører til å utvikle det for oss basert på våre skisser til utforming. Det har vært en veldig god prosess der vi har fått dra nytte av leverandørenes kompetanse, sier prosjektleder for Sykkelstamveien i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy. 

Tilpasset sykkel

Kontrakten inneholder ca 2 800 meter i første byggetrinn og har en verdi på cirka 10 millioner kroner. Planene er at Vegvesenet skal utføre alle tre byggetrinnene de neste tre årene, og da vil avtalen inneholde levering av cirka 8 500 meter rekkverk. 

– Hvorfor valgte dere denne løsningen?

– Vi fant ikke noe egnet produkt, og valgte derfor å gjøre det på denne måten, forteller Turøy. Rekkverket er laget med tanke på syklister. Det betyr at blant annet at man ikke hekter seg fast så lett. 

Utviklet siste halvår

Rekkverket er laget slik at man ikke hekter seg fast. Foto:  Pressefoto

Kontrakten er inngått etter prinsippet med forhandlinger, og gir oss en bekreftelse på at vi er langt fremme når det gjelder produktutvikling og kvalitet i leveransene, sier salgsansvarlig  i Vik Ørsta Oddvar Myklebust i en pressemelding. 

Videre forteller han at de har brukt det siste halve året på forhandlinger og utvikling av det nye rekkverket. 

Sykkelstamveien blir det første prosjektet der dette tas i bruk, men Myklebust påpeker at det kan bli brukt i andre prosjekt senere. 

Rekkverket skal produseres på anleggene både i Vik og i Ørsta. 

LES OGSÅ: Bergen har dårligst sykkelandel av norske byer

Forsiden akkurat nå