Byggeleder Hege Gran-Henriksen er glad for å kunne tilby gående og syklende en bedre kryssing over E18.
Byggeleder Hege Gran-Henriksen er glad for å kunne tilby gående og syklende en bedre kryssing over E18. (Foto: Dagrunn Husum)

Vestkorridoren: Denne nye gangbrua skal stå i seks år

Fotgjengere og syklister er blitt oppgradert, fra mørk og trang undergang til luftig bru.

E18-prosjektet Vestkorridoren har åpnet ny gang- og sykkelbru mellom Oksenøyveien og Philip Pedersens vei i Bærum. Den er midlertidig. Men den vil bli stående helt til E18-delen av prosjektet E18 Lysaker–Ramstadsletta åpner, og det skjer om cirka seks år.

Utsikt over E18-trafikken fra den nye, midlertidige gang- og sykkelbrua. Foto: Dagrunn Husum

Brua har et hovedspenn over E18 på 64 meter, og er ei elementbru om er levert av Vegvesenets egen bruberedskapsavdeling.

Åpningen av gang- og sykkelbrua er godt nytt for alle som reiser med buss og som i lang tid har måttet gå en lengre omvei for å komme til bussholdeplassen i østgående retning. Med gangbrua på plass er Oksenøyveien bussholdeplass i retning Oslo flyttet nærmere brua.

– Vi er glade for at vi nå kan tilby både skolebarn, kollektivreisende og andre en bedre og tryggere kryssing av E18 enn den midlertidige undergangen som til nå har tjent som krysningspunkt, sier byggeleder Hege Gran-Henriksen.

Nå forsvinner undergangen

Nabokontakt Therese Grøttumsbråten bød på ferske boller til de første som tok gang- og sykkelbrua i bruk. Foto: Dagrunn Husum

Og med åpen gang- og sykkelbru, kan byggherre og entreprenør Skanska si takk og farvel til den mørke og trange undergangen mellom Riiser-Larsens vei og Oksenøyveien. Arbeidet med å rive undergangen er allerede i gang.

Les også

Forsiden akkurat nå