DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Verdi 600 mill: Møre og Romsdal kommer med to nye driftskontrakter

Nå drar fylket i gang med to nye kontrakter for Nordmøre - indre og ytre.

16. des. 2021 - 17:19

Begge kontraktene er femårige og varer dermed fra og med høsten 2022 og ut sommeren 2027.

Driftskontrakt 1507 Indre Nordmøre 2022 har en anslått totalverdi på 283 millioner kroner.

Veinettet i kontrakten for indre Nordmøre fra og med høsten 2023. Første år er driftsområdet langt mindre. <i>Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Veinettet i kontrakten for indre Nordmøre fra og med høsten 2023. Første år er driftsområdet langt mindre. Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune

Den starter forsiktig, med kun 217 kilometer vei inkludert noen få kilometer gang- og sykkelvei det første året. Men fra og med høsten 2023 blir den på totalt 456 kilometer fylkesvei.

ÅDT er på 6000 på det meste.

Driftskontrakt 1509 Ytre Nordmøre 2022 anslås å være verdt totalt 317 millioner kroner.

Veinettet her er på 479 kilometer, hvorav 13 kilometer er gang- og sykkelvei. ÅDT er på rundt 10.000 på det meste.

Området som inngår i kontrakten for ytre Nordmøre. <i>Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Området som inngår i kontrakten for ytre Nordmøre. Illustrasjon:  Møre og Romsdal fylkeskommune

For begge kontraktene kan partene bli enige om å forlenge dem med ytterligere 12, 24 eller 36 måneder fra 2027. Og byggherren har i tillegg uansett opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.

Møre og Romsdal gjennomfører tilbudskonferanse via Teams for begge kontraktene den 10. januar.

Og frist for å gi tilbud er 15. februar.

Ruter har hatt svært mange bussinnstillinger hittil i år. Elbussene får mye av skylda. Bildet er fra 8. januar i år.
Les også

Rapport advarte mot rask elektrifisering. Likevel doblet Ruter antallet elbusser i Oslo i fjor. Så ble det kaldt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.