Verdens lengste sjøbru skal åpnes i juli - frykter at deler av den smuldrer opp

Myndighetene mener det skal være sånn. 

Det totalt 50 kilometer lange bru- og tunnelprosjektet skal etter planen åpnes i juli i år. Dette bildet ble tatt i 2014.
Det totalt 50 kilometer lange bru- og tunnelprosjektet skal etter planen åpnes i juli i år. Dette bildet ble tatt i 2014. James Wong/Wikipedai Commons
10. apr. 2018 - 12:28

Det enorme bru- og tunnelprosjektet som skal knytte sammen Hong-Kong, Zhuhai og Macao i Kina, skal etter planen åpne i juli i år. I prosjektet ligger blant annet en 22,9 kilometer lang sjøbru. 

Smuldrer opp 

Men de siste dagene har bekymring bredt om seg på grunn av bilder tatt av en av de kunstige øyene som fungerer som bindeledd mellom bru- og tunnelseksjonene i prosjektet, melder Dagbladet

De kunstige øyene er omgitt av moloer bygd av såkalte terapoder - firearmede betongkonstruksjoner - som skal beskytte mot bevegelser fra havet. 

Bilder tatt høsten 2016 viser at laget av terapoder tilsynelatende er smuldret opp i den østlige enden av den kunstige øya som ligger lengst øst. 

– Det kan dreie seg om en oppfatningsmessig og visuell illusjon, sier en talsperson for brumyndigheten, ifølge HK01, gjengitt av Hong Kong Free Press.

Sivilingeniør Ngai Hokyan har sammenliknet bilder tatt i 2013 og 2016. Han sier tetrapodene «åpenbart er spredt», og spør seg hvorfor skaden ikke er reparert over et år seinere.

En annen sivilingeniør sier til Apple Daily at de kunstige øyene er bygd uten at slam ble fjernet fra havbunnen. 

Gammelt prosjekt

Byggeprosessen på det svære anlegget ble påbegynt i 2009. 

Prosjektet ble imidlertid presentert allerede i 1983 av forretningsmannen Gordon Ying Sheung Wu i Hong Kong.

Prosjektet består av i alt tre bruer, samt en undersjøisk tunnel og har en lengde på totalt 50 kilometer. Prislappen ender på godt over 100 milliarder kroner.  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.