Ventet seier til ALTi Bygg og Anlegg

Vegvesenet har skrevet kontrakt med ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal om oppgradering av fergekaiene i Moss. Kontraktsummen er 43,637 millioner kroner.

Denne fergekaia må gjøre nytten en stund til. Mellom oktober 2018 og påsken 2019 blir den bygd om av ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal.
Denne fergekaia må gjøre nytten en stund til. Mellom oktober 2018 og påsken 2019 blir den bygd om av ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal. Bilde: Anders Haakonsen
19. sep. 2017 - 13:26

Kontraktstildelingen fører neppe til hevete øyenbryn. Vinneren hadde en ledelse på over 14 prosent etter anbudsåpningen.

Fergesambandet mellom Moss og Horten er Norges største målt i antall biler. I fjor var årsdøgntrafikken på 4 743. Bastø Fosen driver sambandet med fem ferger.

Det er to fergekaier på begge sider av Oslofjorden. De to i Moss er modne for utskifting. Nå skal det skje.

- Mens arbeidet pågår kan bare en av fergekaiene være i bruk Arbeidet skal derfor foregå om høsten og vinteren når trafikken er minst. Vi skal nå diskutere med Bastø Fosen om hvordan trafikken skal avvikles, sier byggeleder Lars Frode Christiansen i Statens Vegvesen.

18 x 12 meter

Begge fergekaiene får nye bruer. De blir 18 meter lange og 12 meter brede. De gamle måler 15 x 9 meter.

Den ene brua får nytt landkar ute i sjøen. Det andre landkaret skal ligge der det ligger nå, men det må bygges om for å få plass til den nye brua.

Oppdraget omfatter levering og montering av hydraulikkaggregater for begge fergekaiene og pæling for landkar og heisetårn. Det er også opsjon på bygging av en dykdalb med gangbru til land.

Til påsken 2019 må jobben være fullført.

Slutt på dieselaggregater

I Horten er den ene fergekaia allerede oppgradert. Nå står den andre for tur. Arbeidet blir trolig fullført i løpet av neste år.

Ved flere ombygginger av fergekaier som har blitt igangsatt den siste tiden, blir det lagt til rette for elektrisk drift. Det skjer ikke i Moss og Horten. Utslippene av klimagasser blir likevel redusert. Tidligere fikk fergene strøm fra dieselaggregater mens de lå ved kai om natten. Nå får de strøm fra nettet i Horten, og snart får de det også i Moss. Dette arbeidet inngår ikke kontrakten til ALTi Bygg og anlegg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.