TUNNELER

Venter fortsatt på KS2-utredning for Lærdalstunnelen. Oppgraderingen utsatt i ett år

Oppstart på det omfattende arbeidet i den 20 år gamle tunnelen, kommer ikke igang før i 2022.

Lærdalstunnelen skal etter planen holdes stengt hver natt mellom 22 og 6 i fire år fra 2023
Lærdalstunnelen skal etter planen holdes stengt hver natt mellom 22 og 6 i fire år fra 2023 Foto: Marit Hommedal/Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. sep. 2020 - 09:07

I mars i år lyste Vegvesenet ut den første, lille kontrakten i det enorme oppgraderingsprosjektet for Lærdalstunnelen på E16, og den handlet om ventilasjon. 

I april hadde tre firmaer gitt pris på å levere to enorme sjaktventilatorer til Lærdalstunnelen.

I juli kunne Veier24 melde at anbudskonkurransen om oppdraget var blitt avlyst og det hele er satt på vent. Det skyldes at den samlede kostnadsrammen for Lærdalstunnelen overstiger en milliard kroner. Dermed må hele prosjektet gjennomgås av en uavhengig tredjepart i en såkalt Kvalitetssikring 2 (KS2).

– Vi venter fortsatt på KS2-rapporten, som er lovet ferdig i slutten av september, sier prosjektleder i Statens vegvesen Rune Sandven til Veier24.

– Vi håpet at kontrakten om tunnelventilasjon kunne vært trukket ut, slik at kostnadsrammen ikke oversteg en milliard kroner. Men det ønsket ikke Vegdirektoratet, som vil se på hele prosjektet under ett.

–  Det kan komme midler til prosjektet i 2022. Ventilasjonskontrakten kan tidligst lyses ut igjen tidlig på høsten i 2021. I praksis ligger det an til et års utsettelse for det hele, forteller Sandven.

Oppgraderingen av den 20 år gamle Lærdalstunnelen var tenkt å starte i 2021, men nå blir det altså først i 2022. Tunnelarbeidene er beregnet å vare i fire til fem år.

Veier24 har tidligere skrevet om at arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Norge, blant andre Lærdalstunnelen, tar mye lengre tid enn opprinnelig planlagt.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.