Den grønne linjen viser gammel veg som skal oppgraderes, de svarte linjene viser både veg i ny trasé som inngår i entreprisen, og veg som er ferdig oppgradert, den røde linjen viser tunnel, og den blå viser buebrua som er ute på anbud. (Ill.: Statens vegvesen)
Den grønne linjen viser gammel veg som skal oppgraderes, de svarte linjene viser både veg i ny trasé som inngår i entreprisen, og veg som er ferdig oppgradert, den røde linjen viser tunnel, og den blå viser buebrua som er ute på anbud. (Ill.: Statens vegvesen)

Veidekke utbedrer E105

Veidekke skal utbedre 5,5 km av E105 i Finnmark. Klagefristen gikk ut 22. august uten at noen benyttet muligheten. Kontrakten til en verdi av 268,971 millioner kroner kan bli underskrevet denne uka. 

Kampen om oppdraget var jevn. Ikke stort mer enn 8 millioner skilte høyeste og laveste anbud.

E105 er den eneste riksvegforbindelsen mellom Norge og Russland. Strekningen som skal utbedres går mellom Bjørkheim og Elvenes i Sør-Varanger kommune. Bjørkheim ligger sør for Kirkenes, Elvenes ligger ved oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden.

Ca. 2,2 km av den nye vegen får helt ny trasé, for øvrig bli nåværende veg oppgradert. En 690 meter lang tunnel inngår i den nye traséen.

 

8,5 meter bred

Ny vegbredde blir 8,5 meter, skuldre inkludert. Tunnelen får profil T9,5. Der vegen følger nåværende trasé blir det lagt gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen. På resten av strekningen kan myke trafikanter bruke nåværende E105, som vil bli degradert til en kommunal veg. Her blir trafikken minimal.

I dag tar E105 av fra E6 i et T-kryss på Bjørkheim. Det blir bygd om til en rundkjøring. På Elvenes skal E105 krysse Bøkfjorden på en buebru med et 120 meter lang hovedspenn. Brubyggingen inngår ikke i Veidekkes entreprise. Den er lyst ut som egen entreprise med anbudsfrist 24. september.

 

Ferdigsprengt i juni

Veidekke får to delfrister å forholde seg til. I juni neste år må tunnelen være ferdigsprengt. Tunnelmassen trengs til å legge den nye E105 gjennom et område med kvikkleire.

I mars 2016 må det være klart for elektromontasje. Da må Veidekke være ferdig med sin del av tunnelarbeidet. - Vi vil ikke ha folk fra Veidekke og elektroentreprenøren i arbeid i tunnelen samtidig. Det er et valg vi har tatt for å unngå konflikt mellom de to entreprisene, sier prosjektleder Kåre Ramberg i Region nord.

Innen 30. september neste år må Veidekke fullføre alt arbeid mellom Bjørkheim og Elvenes. Entreprenøren som får brukontrakten må også fullføre sin del av arbeidet. Når jobben er gjort, får E105 omsider skikkelig standard på norsk side. Utbedring av strekningen mellom Elvenes og grensestasjonen på Storskog ble avsluttet i fjor.

 

Store russiske investeringer

Vegen har vært dårlig lenge, men pengene til utbedring har sittet langt inne, selv om det bare er en mil mellom Bjørkheim og Storskog.

På russisk side har investeringsviljen vært mye større. Fra den norsk-russiske grensen er det over 500 kilometer til Murmansk. Her er det investert store beløp på E105 de siste 10 årene.

E105 er en langt viktigere veg på russisk side enn på norsk. Fra Murmansk svinger den sørover og går gjennom Russland og Ukraina før den ender i Jalta på Krim. Mellom Bjørkheim og Jalta er det 3 770 kilometer.

Forsiden akkurat nå