DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Veidekke skal drifte riksveiene i Vestfold og deler av Telemark

For første gang har Statens vegvesen holdt en anbudskonkurranse med forhandlinger for en driftskontrakt. Etter forhandlingsrunder er det Veidekke som får kontrakten fram til 2028.

Brøyting og vinterdrift er en viktig del av driftskontrakten som Veidekke får ansvaret for fra 1. september og fem år framover.
Brøyting og vinterdrift er en viktig del av driftskontrakten som Veidekke får ansvaret for fra 1. september og fem år framover. Foto: Øystein Skotte/Statens vegvesen
10. mars 2023 - 14:17

Den nye driftskontrakten omfatter disse veiene:

  • E134 fra Kongsberg til Brunkeberg
  • Riksvei 36 fra Skjelsvik til Seljord
  • Riksvei 354 fra Rugtvedt til Heistaddalen
  • Riksvei 400 til Larvik
  • Riksvei 19 til Horten
  • E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken

Veinettet er på nesten 463 kilometer totalt.

Oppgaven er å holde riksveiene framkommelige og trafikksikre både sommer og vinter, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Hvem er best på miljø og vinterdrift

Seks entreprenører leverte tilbud, og fire deltok i forhandlingene. I anbudet har entreprenørene konkurrert på fire områder:

  • Klima og miljø
  • Vinterdrift
  • Driftsopplegg for hele året
  • System for å lukke avvik

– Vi er veldig fornøyde med tilbudene vi fikk i første runde, og vi er veldig fornøyde med responsen på forhandlingsrunden. Kontrakten vi sitter med nå, hadde vi ikke fått i en standard anbudskonkurranse, sier Tore Jan Hansen, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen, i meldingen.

Det var Veidekke, Mesta, Risa og Presis Vegdrift som deltok i forhandlingsrunden.

Latt bransjen komme med løsninger

I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt de komme med forslag til løsninger.

Den nye kontrakten gjelder drift av riksveiene i Vestfold og deler av Telemark. Nesten 463 kilometer vei totalt. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Den nye kontrakten gjelder drift av riksveiene i Vestfold og deler av Telemark. Nesten 463 kilometer vei totalt. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– De har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal redusere klimagassutslipp. Vi har ikke beskrevet hvordan driftsopplegg for inspeksjon av veinettet skal være. Dette har entreprenørene foreslått selv. Kravene til vinterdrift ligger i kontrakten, men rodeinndeling, hvilke rutiner de skal ha for overvåkning av veinettet og tiltak for å utvikle vinterdriften har de kommet med selv, forklarer Hansen.

Mulig å få 230 millioner i merverdi

I forhandlingene var det mulig å skaffe seg 230 millioner kroner i merverdi. Risa var den tilbyderen som fikk høyest merverdi med 171 millioner kroner. Veidekke fikk en merverdi på 159 millioner kroner, men totalsummen med pris gitt i tilbudet og merverdien, gjorde at de gikk seirende ut av konkurransen.

– I forhandlingene ga vi tilbakemeldinger med både skryt og forbedringspunkter, og i forhandlingsrunden fikk de anledning til å revidere tilbudet. Det har vært spennende å se hvilke løsninger de ulike entreprenørene har valgt. Her har alle tatt med seg mye erfaring fra veidrift og levert gode løsninger til de fire temaene, forklarer avdelingsdirektøren.

Vil ha flere konkurranser med forhandlinger

Den nye driftskontrakten for Vestfold og Telemark øst starter 1. september. Avdelingsdirektøren ser frem til samarbeidet med Veidekke og mener de har beskrevet gode løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veier.

– Vi kommer selvfølgelig til å følge nøye med, og det vil koste om de ikke leverer. Det er ikke fordi staten trenger sanksjonspengene, men vi er opptatt av å ha en rettferdig konkurranse. Når de har konkurrert på hvordan de skal utføre oppdraget, må de også levere det de har lovet. Hvis ikke blir det urettferdig, forklarer Tore Jan Hansen.

Nå som denne anbudskonkurransen er over, er Hansen klar på at han ønsker flere slike konkurranser med forhandlinger innen drift og vedlikehold. I sør er det nå to elektrokontrakter som Statens vegvesen forhandler om.

– Dette er noe bransjen selv har ønsket, og vi har hatt en god dialog med leverandørbransjen og entreprenørbransjen i forkant. I dette anbudet har vi fått mange løsninger vi ikke hadde fått ved en tradisjonell lavest pris-konkurranse. Vi har satt få krav, men ellers latt bransjen konkurrere om hvem som er best på utvalgte temaer. Vi har utfordret selskapene på å utføre oppgavene i egenregi og dermed bygge kompetanse hos entreprenørene. Noe som igjen gir større mulighet for å satse på lærlinger, sier Hansen.

Kontrakten blir signert så snart karensfristen på ti dager går ut.

Biogassbilene i kontrakten, og noen elektriske busser.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.