Vegvesenet vil ha anbud på etterlengtet totalentreprise i Telemark

Anslått pris: Nærmere 300 millioner kroner.

Det er dårlig med omkjøringsveger, så vegen vil bli stengt en del under byggingen.
Det er dårlig med omkjøringsveger, så vegen vil bli stengt en del under byggingen. Foto: Google Maps
31. jan. 2019 - 12:01

Til sammen tre kilometer av riksveg 36 mellom Bø og Seljord skal utbedres, og Vegvesenet ber nå om anbud på kontrakten.

– Det er en totalentreprise, så det blir spennende å se hvordan kontrakten utvikler seg i samarbeidet mellom byggherre, enteprenør og prosjekterende, sier byggeleder Terje Hovde Kaasa i Vegvesenet.

Kostnadsrammen er satt til 291 millioner kroner.

 
 

– Rent praktisk blir det en tøff jobb med mye sidebratt terreng. Og det er vanskelig å finne fornuftige omkjøringsveger, så det vil bli lengre perioder med stenging av vegen, sier Kaasa.

Fristen for å komme med anbud er 1. april.

Svingete og bratt

Prosjektet omfatter altså utbedring av to parseller på riksveg i Seljord kommune. Parsellene heter Stodi og Bukti, og hver av dem er cirka 1,5 kilometer lang.
Eksisterende veg er svingete og til dels bratt, med utfordrende sideterreng, som det heter i konkurransegrunnlaget.

Samferdselsdepartementet fremmet i fjor høst sak for Stortinget om å gjøre vedtak om utbygging og finansiering av riksveg 36 på strekningen Bø-Seljord i Telemark.

Riksveg 36 mellom Porsgrunn og Seljord er 90 kilometer lang, og vegen er mye brukt til lokal- og regionaltrafikken i Grenland og midtre Telemark. Men også deler av trafikken på E134 mellom Østlandet og Vestlandet bruker riksveg 36.

Lav standard på vegen

Gjennom Stodi og Bukti langs Seljordsvatnet har vegen lav standard. Vegbredden varierer mellom 7,0 og 7,5 meter, og mangler enkelte steder gul midtstripe. På deler av strekningen er det dårlig horisontal- og vertikalkurvatur. Årsdøgntrafikken (ÅDT) er på rundt 2500 kjøretøy.

Det er to strekninger på tilsammen tre kilometer av dagens veg gjennom Stodi og Bukti som i denne omgang blir utbedret. Her skal det bli vegbredde på 8,5 meter, bedre kurvatur med maksimalt seks prosent stigning, bedre bæreevne og sikrere avkjøringer. Den økte vegstandarden vil bidra til bedre trafikksikkerhet, der det i perioden 2007–2017 var ni ulykker med personskade. En person ble drept, en hardt skadet og åtte personer lettere skadet.

Alt skal dekkes av bompenger

I stortingsproposisjonen støtter Samferdselsdepartementet seg på lokale vedtak som ønsker bompenger for å få løst trafikkforholdene langs Seljordvannet.

Bompengeinnkrevingen vil starte i 2022, når arbeidene står ferdig, og Telemark fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for et maksimalt låneopptak på 400 milloner kroner.

 

LES OGSÅ: Endelig skal rv 36 mellom Bø og Seljord oppgraderes - alt finansieres med bompenger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.