I dag stenges det ene løpet i Smestadtunnelen for rehabilitering. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
I dag stenges det ene løpet i Smestadtunnelen for rehabilitering. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix (Bilde: Ruud, Vidar)

Vegvesenet venter langvarig trafikkaos i Oslo

Ti tunneler i Oslo skal de neste fire årene rehabiliteres for å oppfylle EU-krav. Kapasiteten blir kraftig redusert når arbeidet starter mandag kveld, varsler Statens vegvesen.

Fakta om Statens vegvesens tunnelprosjekt

* Statens vegvesen oppgraderer ti tunneler i Oslo de neste årene for å oppfylle EU-krav om brannsikring og rømningsveger.

* Arbeidet vil pågå fram til 2020.

* Belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017. Da skal Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen oppgraderes.

* Den første av de ti tunnelene, Smestadtunnelen på Ring 3, ble redusert med to kjørefelt 1. juni.

* De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder.

* Det er bygget en egen kollektivtrasé forbi tunnelen, og det er innført restriksjoner for elbil i kollektivfeltene.

* På senhøsten stenges to kjørefelt i Granfosstunnelen på Ring 3. Dermed blir kapasiteten på Ring 3 ytterligere redusert. (Kilde: Statens vegvesen)

(©NTB)

Oslo (NTB): Den første av de ti tunnelene, Smestadtunnelen på Ring 3, blir redusert med to kjørefelt klokken 21 mandag kveld.

– Fra tirsdag morgen forventer vi lange køer på Ring 3, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen.

Årsaken er at det ikke finnes omkjøringstraseer for den mengden trafikk som går gjennom tunnelen. Vegvesenet oppfordrer derfor bilistene til å bruke kollektivtransport, sykle eller gå.

På senhøsten skjer det samme også med Granfosstunnelen på Ring 3. Dermed blir kapasiteten på Ring 3 ytterligere redusert.

– Vi har sagt at hvis ingen lar bilen stå, kan det i verste fall ta fire timer mellom Sinsen og Smestad. Derfor oppfordrer vi flest mulig til å la bilen stå, sier byggeleder Bjørn Øystein Kroken i Statens vegvesen til Aftenposten.

Rehabiliteringen av de til sammen ti tunnelene skal være ferdig innen 2019 som følge av EU-krav om brannsikring og rømningsveier. Vegvesenet benytter anledningen til å oppgradere de tekniske anleggene, legge ny asfalt, skifte betong og drensløsninger. Prislappen blir på 2,5 milliarder kroner. (©NTB)

Forsiden akkurat nå