Fakta om Statens vegvesens tunnelprosjekt
* Statens vegvesen oppgraderer ti tunneler i Oslo de neste årene for å oppfylle EU-krav om brannsikring og rømningsveger.
* Arbeidet vil pågå fram til 2020.
* Belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017. Da skal Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen oppgraderes.
* Den første av de ti tunnelene, Smestadtunnelen på Ring 3, ble redusert med to kjørefelt 1. juni.
* De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder.
* Det er bygget en egen kollektivtrasé forbi tunnelen, og det er innført restriksjoner for elbil i kollektivfeltene.
* På senhøsten stenges to kjørefelt i Granfosstunnelen på Ring 3. Dermed blir kapasiteten på Ring 3 ytterligere redusert. (Kilde: Statens vegvesen)
(©NTB)
Oslo (NTB): Den første av de ti tunnelene, Smestadtunnelen på Ring 3, blir redusert med to kjørefelt klokken 21 mandag kveld.
– Fra tirsdag morgen forventer vi lange køer på Ring 3, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen.
Årsaken er at det ikke finnes omkjøringstraseer for den mengden trafikk som går gjennom tunnelen. Vegvesenet oppfordrer derfor bilistene til å bruke kollektivtransport, sykle eller gå.
På senhøsten skjer det samme også med Granfosstunnelen på Ring 3. Dermed blir kapasiteten på Ring 3 ytterligere redusert.
– Vi har sagt at hvis ingen lar bilen stå, kan det i verste fall ta fire timer mellom Sinsen og Smestad. Derfor oppfordrer vi flest mulig til å la bilen stå, sier byggeleder Bjørn Øystein Kroken i Statens vegvesen til Aftenposten.
Rehabiliteringen av de til sammen ti tunnelene skal være ferdig innen 2019 som følge av EU-krav om brannsikring og rømningsveier. Vegvesenet benytter anledningen til å oppgradere de tekniske anleggene, legge ny asfalt, skifte betong og drensløsninger. Prislappen blir på 2,5 milliarder kroner. (©NTB)