Vegvesenet står klar til å øke farten på bygging av Riksvei 4 på Hadeland som et Korona-tiltak.
Vegvesenet står klar til å øke farten på bygging av Riksvei 4 på Hadeland som et Korona-tiltak. (Foto: Statens vegvesen)

Er klar til å lyse ut veibyggingen som Korona-tiltak

Vegvesenet tilbakeviser: – Vi har ingen planer om å droppe Riksvei 4

Vil også få fart på planleggingen av andre etappe.

Statens vegvesen tilbakeviser at veietaten vil droppe arbeidet med å bygge ny riksvei 4.

– Tvert imot gir vi nå mer gass på arbeidet for å videreføre byggearbeidet på rv. 4 Hadeland. Samtidig går vi videre med å planlegge ny riksvei.

Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og direktør for Transport og samfunn, Per Morten Lund, i en melding Vegvesenet har sendt ut. De beskriver følgende status for byggingen av første etappe av veiprosjektet, og planleggingen av etappe to: 

  • Vegvesenet har meldt fra til Samferdselsdepartementet om at de er klare til å lyse ut Riksvei 4 Hadeland som et av tiltakene for å holde hjulene i gang når anleggsbransjen er bekymret for lediggang.
  • Vegvesenet venter nå på at Stortinget skal få en sak på bordet slik at det kan vedta opplegget for finansiering av etappe 2 av riksveg 4 Hadeland.
  • Vegvesenet ser også på løsninger for å redusere planleggingstiden for ny Riksvei 4 på strekningen Oslo grense-Mjøsbrua.
– Riksvei 4 på Hadeland er prioritert i inneværende NTP. Her jobber vi i tråd med politiske føringer. Så snart Stortinget behandler opplegget for bompengefinansiering, er vi klare til å gå ut i markedet og knytte til oss entreprenører. Så dette prosjektet skal i gang nå, og ikke etter 2022, sier Kjell Inge Davik.
Les også

Ønsker kortere planleggingstid

Vegvesenet skriver at etaten er i gang med å se på løsninger for hvordan planleggingstiden for ny riksvei 4 fra Mjøsbrua til Oslo grense kan reduseres på oppdrag fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Trafikkbildet på riksvei 4 er komplisert på deler av strekningen hvor dagens riksvei både er gjennomkjøringsvei og hovedvei.

– Dette er godt nytt for alle dem som er opptatt av ny riksvei 4. Vi har gjennom KVU-arbeidet og dialog med kommunene det siste halve året, fått et godt bilde på hva vi bør prioritere. Vi mener det er mulig å kutte ut deler av planleggingsarbeidet. Dette vil vi drøfte blant annet med Gjøvik kommune, sier Per Morten Lund.
Les også

Vegdirektøren i møte om Riksvei 4

Han understreker at Vegvesenet er opptatt av å ha en tett dialog med kommunene, fylkeskommunen og næringsinteresser langs riksveien.

– Vi skal derfor ha et møte med Stor-Oslo nord i neste uke om det videre arbeidet med Riksvei 4, sier Lund.

I dette møtet stiller Vegvesenet topptungt med blant annet vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og Per Morten Lund, direktør i Transport og samfunn.

Les også

 

Forsiden akkurat nå