Illustrasjonsbilde. Foto: Torstein Magelssen 2008
Illustrasjonsbilde. Foto: Torstein Magelssen 2008 (Bilde: Torstein Magelssen)

Vegvesenet overtar selv driften i Vestfold etter sparkingen av Veidrift

Statens vegvesen går over til selv å styre driften av kontraktsområdet fram til høsten. Da vil en ny entreprenør komme på plass.

– Statens vegvesen gjør seg nå klar til selv å overta styringen av driftsområdet Vestfold Nord. Det forteller avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen Vestfold til veier24.

Oppsigelsen av entreprenøren Veidrift har virkning fra 28. januar, og da vil Vegvesenet selv overta den daglige driften av kontraktsområdet.

Tar med seg underentreprenørene videre

– Det betyr at vi selv inntar styringsposisjonen og den løpende ledelsen som entreprenøren tidligere har hatt for driftsoppgavene i området.

Avdelingsingeniør Tore Kaurin i Statens vegvesen Vestfold. Foto: Truls Tunmo, Teknisk Ukeblad

– Vi er opptatt å gjennomføre en verdig og god avviklingsperiode med entreprenøren. Men når det er gjort vil vi ta kontakt med de underentreprenørene de har brukt, og tilby dem å fortsette. Det mest kritiske å få brøyte- og sprederbiler å raskt få på plass, slik at vi kan opprettholde standarden som beskrevet på de aktuelle vegstrekningene, forteller Tore Kaurin.

Ny områdeinndeling for drifsvegkontraktene

Veidrifts kontrakt ville ordinært gått ut 1. september i år, og vil om kort tid bli lyst ut. Kaurin forteller at de som følge av regionreformen og at fylkene fra neste år selv overtar driften av egen vegnett, kommer til å dele Vestfold inn i to driftskontrakter for riksvegene.

– Det betyr at en av kontraktene som Veidekke Industri har i Vestfold vil bli delt opp. Fylkesvegoppgavene transporteres over til Mesta, mens riksvegoppgavene sammen med riksveidelen av kontrakten som Veidrift hadde, vil inngå i den nye utlysningen som kommer om kort tid, og som har oppstart 1.september, forteller Tore Kaurin.

LES OGSÅ: Veidrift sies opp fra nok en driftskontrakt

LES OGSÅ: Veidrift: – Vi trekker oss ut av markedet for drift og vedlikehold etter dette

Forsiden akkurat nå