Tore Kaurin i Vegvesenet er skuffet over at det bare var en tilbyder på Vestfold vest-kontrakten.
Tore Kaurin i Vegvesenet er skuffet over at det bare var en tilbyder på Vestfold vest-kontrakten. (Foto: Truls Tunmo, Teknisk Ukeblad)

Vegvesenet om Vestfold Vest: – Markedet for driftskontrakter fungerer ikke så bra

Trodde den nye Vestfold vest-kontrakten skulle være mer attraktiv for entreprenørene.

– Det er trist og synd at det bare er en anbyder på Vestfold vest-kontrakten. Det er et eksempel som viser at dette markedet ikke er så velfungerende, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen til Veier24.

I dag ble det klart at Mesta - som eneste tilbyder på kontrakten - kom med et pristilbud på nærmere 1,3 milliarder kroner for driften av riks- og fylkesveiene vest for E18 i Vestfold, samt selve E18. Kontrakten dreier seg om godt over 900 kilometer veg.

Riksveidelen av kontrakten (drøye 180 kilometer) gjelder i fem år, med opsjon på ytterligere tre år. Fylkesveidelen (nesten 700 kilometer) gjelder i åtte år, med opsjon på ett år.

"Dyrere enn vi regnet med"

– Tilbudet på nesten 1,3 milliarder er en del dyrere enn vi regnet med. Vi må gå i tenkeboksen og vurdere hva vi skal gjøre, sier Kaurin.

– Etter dialog med bransjeorganisasjonene trodde vi at denne kontrakten på åtte år for fylkesveiene ville vært mer attraktiv for entreprenørene. Det er skuffende at ikke flere ville være med, sier han til Veier24.

Toppledelsen i Vegvesenet har tidligere varslet full gjennomgang av sin strategi for driftskontraktene i en artikkel i Våre Veger.

 

Forsiden akkurat nå