PROSJEKTERING

Vegvesenet kaller inn leverandører til møte om bygging av E16 Bjørum-Skaret

Arrangerer infomøte før milliardkontrakten lyses ut.

E16-parsellen mellom Bjørum og Skaret preges av tunneler, bruer og store fjellskjæringer i dagen.
E16-parsellen mellom Bjørum og Skaret preges av tunneler, bruer og store fjellskjæringer i dagen. Ill: Statens vegvesen
31. okt. 2019 - 13:20

Vegvesenet har innkalt entreprenørbransjen til informasjonsmøte om byggingen av ny E16 mellom Bjørum og Skaret. Den 8,7 kilometer lange strekningen er den siste delen av E16-parsellen Sandvika-Skaret, som igjen er en del av den store fellesutbyggingen av E16 og Ringeriksbanen mellom Hønefoss og Sandvika.

Bjørum-Skaret er siste parsellen som settes i bygging på E16 mellom Sandvika og Skaret. <i>Ill:  Statens vegvesen</i>
Bjørum-Skaret er siste parsellen som settes i bygging på E16 mellom Sandvika og Skaret. Ill:  Statens vegvesen

Dette er et av de virkelig store samferdselsåprosjektene i Norge. Tilsammen vil byggingen av ny motorvei og høyhastighetsjernbane mellom Hønefoss og Sandvika koste rundt 50 milliarder kroner. Kostnadsestimatet for byggingen av parsellen det nå skal informeres om, er 2,5-3 milliarder kroner.

Infomøtet skal holdes i Sandvika 19. november, og de potensielle leverandørene vil få anledning til separate en til en-møter med Vegvesenet etter plenumssesjonen. Tema for fellessamlingen er informasjon om anleggets omfang, kontrakt og risikodeling, anskaffelse, kvalifisering og gjennomføring av anbudskonkurransen - og tidsplanen fra man lyser ut konkurransen like over nyttår til man planlegger å tegne kontrakt tidlig på høsten 2020.

– Vi ser fram til å treffe bransjen. Vi har tror på å få til et godt samspill med entreprenørene og utnytte deres kompetanse. Leverandørene har jo en påvirkning på hvordan prosjektet utformes, og vi vil ta med oss de innspillene som kommer i en til en-møtene videre, sier byggeleder for Bjørum-Skaret-parsellen, Rolf Johansen til Veier24.

Statnetts 300 kV linje mellom Hamang i Bærum og Smestad i Oslo ble satt i drift i 1952. Mastene er i snitt 21 meter høye. Forbindelsen skal nå oppgraderes til 420 kV. Statnett prioriterte først ny luftlinje som ville krevd 38 meter høye master, og større bredde.
Les også

Velger rådyr kabelløsning – billigere alternativ er like godt

Omfattende masseflytting

Johansen forteller at Vegvesenet er i rute til å få ferdigstilt Bjørum-Skaret innen utgangen av 2024, som planlagt. Konkurransen lyses ut like over nyttår, og så bruker man våren og sommeren på anskaffelsesprosessen før det blir tegnet kontrakt på totalentreprisen tidlig på høsten 2020. Planlagt byggestart er årsskiftet 2020-2021

Det er et relativt komplekst veiprosjekt man da går i gang med. Det skal prosjekteres og bygges 8,4 kilometer firefelts motorvei i kupert terreng. Omtrent halve strekningen vil gå gjennom to tunneler, på 0,8 og 3,3 kilometer, og i tillegg må det bygges fem bruer på mellom 120 og 220 meter, og fem overgangsbruer som skal føre kryssende veier over motorveien. Den delen av veien som går i dagen preges av store bergskjæringer, som utløser omfattende sprengningsarbeider og masseflytting.

Mesteparten av massene vil imidlertid bli brukt i prosjektet, der motorvegen skal knyttes sammen med fylkesvei 285 mot Lier, forteller Johansen.

Strekningen Skare - Sogndal ble tildelt Nye Veier i forbindelse med Nasjonal Transportplan fra regjeringen Solberg.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Det er ingen områder med leire eller andre krevende grunnforhold i traseen, men fjellkvaliteten er ikke kartlagt ennå.

Bjørum-Skaret er den sist påbegynte av de tre parsellene mellom Sandvika og Skaret. Naboparsellen mellom Wøyen og Bjørum ble åpnet allerede i 2009, mens den første parsellen, fra Sandvika, ble satt i trafikk nå i høst.

I videoen under kan du følge den planlagte parsellen fra Bjørum til Skaret.

E16-byggeplass til 2028

Når parsellen står ferdig i 2024 blir det til stor lettelse for bilistene, tror byggeleder Johansen.

– Om vinteren er dette et snøhøl, og dagens vei har mye svinger og stigninger. Det en god del utfartstrafikk på strekningen, og det er her mange utenlandske vogntog først møter krevende norske vinterveier. Nyveien vil gi både bedre kjøreforhold og kortere reisetid, sier han.

E16-Parsellen nord for Skaret, til Høgkastet, har planlagt byggestart i 2022, og resten av strekningen opp til Hønefoss, det såkalte fellesprosjektet E16/Ringeriksbanen, har byggestart i 2021, og er planlagt ferdig i 2028/29.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle,  Katrine Sælensminde Erstad
Les også

Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.