Utbyggingsdirektør Davik: Vegvesenet holder på enhetspris som den beste kontraktsformen på Rogfast

Statens vegvesen holder fast på at utbyggingen av E39 Rogfast bør skje med en enhetspriskontrakt.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. juni 2020 - 10:22

Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostnadene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel, sier de i en pressemelding fra prosjektet.

Les også: Vegvesenet om Rogfast: Over 4 milliarder kan kuttes  

– I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet, heter det i meldingen.

Les også:  Kvitsøy-avlysningen får konsekvenser: Rogfast åpner tidligst i 2029

– Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Davik legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.

– En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, sier Davik.

Bilde fra riksvei 509 Sømmebakken-Sola skole, som sto mer eller mindre ferdig i oktober 2018. Her har vi utsikt nordover mot Sola skole. Strekningen fra Tjora til Kontinentalvegen ligger nord for denne.
Les også

Ny vei på gang: Nå må flere boliger vest for Hafrsfjord sikres mot støy

– Vurderer  å konkurrere på løsning

Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.

 
 

– Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.

Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.

Illustrasjon fra det planlagte fellesprosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle.
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Høye klimaambisjoner

Davik understreker at Vegvesen skal være i front på klima og miljøarbeidet.

– Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier Davik.

Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.

– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.

Denne laderen fra Kverneland Energi kan flyttes med personbil. Ladeenheten som Vegvesenet er ute etter i denne konkurransen er større: En container på ti eller 20 fot.
Les også

Vegvesenet ble felt på regnefeil

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.