BRUER

Vegvesenet har gitt denne brua videre til kommunen - og skal utbedre den

Det kan se ut som katta i sekken. Men det er det ikke.

7,8 meter lange Kappskardelv bru ble bygget i 1955.
7,8 meter lange Kappskardelv bru ble bygget i 1955. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
5. des. 2022 - 08:08

Det har blitt ny E6 gjennom Grane. Det har gitt Kappskardelv bru ny eier.

Fv. Kristian Riddervold Andreassen, Jørn Are Torslien (begge Statens vegvesen) og Børge Steinmo Johnsen (Grane kommune) foran Kappskardelv bru på gamle E6 i Grane. <i>Foto:   Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>
Fv. Kristian Riddervold Andreassen, Jørn Are Torslien (begge Statens vegvesen) og Børge Steinmo Johnsen (Grane kommune) foran Kappskardelv bru på gamle E6 i Grane. Foto:   Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Brua ligger på den gamle E6-traséen lengst sør på E6 i Nordland, der Kappskardelva møter Svenningelva.

I delen av Grane kommune åpnet ny trasé i 2020. Gamle E6 her er overtatt av kommunen.

Som en del av overtakelsen ble det avtalt at Statens vegvesen skal utbedre skader på brua. Jobben er beregnet å koste to millioner pluss moms. Justeringer kan gi noe reduksjon i prisen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Vi skal gjøre jobben i løpet av vinteren. Til våren er det for sent, da er det for mye vann i elvene, sier byggeleder Kristian Riddervold Andreassen i Statens vegvesen i meldingen.

Tidens tann har tæret tydelig på det gamle betongrekkverket. <i>Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>
Tidens tann har tæret tydelig på det gamle betongrekkverket. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Alt rekkverk på og ved brua skal erstattes. Den har også et gammelt betongrekkverk som er tydelig tæret av tidens tann. Det har delvis rast ut, og har en del hull. Det skal settes i stand.

Under brua er det flotte natursteinsmurer.

– Vi har registrert noen utvaskingsskader og det er bevegelse i noen steiner. Med en  støttemur i betong skal vi sikre murene på begge sider mot videre erosjon. Den ene muren er kraftig forvitret og må delvis gjenoppbygges, sier han.

Statens vegvesen skal også utbedre skader forårsaket av armeringskorrosjon.

– Synlig armering skal vi behandle og forsegle med sprøytebetong. I tillegg skal vi sikre en for stor åpning mellom mellom vegbane og rekkverk. Sikringen skal utføres i betong.

– Levere fra oss i rett tilstand

– Det er viktig for oss å levere fra oss veien i rett tilstand i henhold til avtalen som ble gjort da den gamle E6-traséen ble omklassifisert til kommunal vei. Vi er opptatt av å ha et godt og ryddig forhold til våre gode samarbeidspartnere, i dette tilfellet Grane kommune, supplerer byggeleder Jørn Are Torslien i Statens vegvesen.

Enkelte steder er det gamle betongrekkverket så slitt at det rett og slett er hull i det. Dette rekkverket skal skiftes ut. <i>Foto:   Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>
Enkelte steder er det gamle betongrekkverket så slitt at det rett og slett er hull i det. Dette rekkverket skal skiftes ut. Foto:   Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

– Vedlikehold av bruer er å ta vare på det vi har. Vi er opptatt også av å ta vare på det vi leverer fra oss, sier Andreassen.

Børge Steinmo Johnsen er kommunalsjef teknisk i Grane kommune.

– Vi er veldig glade for jobben Vegvesenet skal gjøre for oss på Kappskardelv bru. Statens vegvesen er en ryddig og dyktig samarbeidspartner vi har gode erfaringer med, sier han.

Rv 7 ved Dyranut på Hardangervidda er fortsatt åpen for trafikk
Les også

Advarer om vanskelige kjøreforhold de nærmeste dagene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.