Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland.
Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland. (Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen)

Milliardutbygging av E10 i Vesterålen

Vegvesenet forbereder oppstart av Nord-Norges største infrastrukturprosjekt

Innkaller entreprenørbransjen til møter om Hålogalandsvegen. Håper å lyse ut konkurransen før september 2020.

Når byggingen av Hålogalandsvegen mellom Sortland, Harstad og Evenes starter, forhåpentligvis i 2021 er det Nord-Norges desidert største infrastrukturprosjekt gjennom tidene, som settes i gang. Prosjektkostnaden er estimert til 8,9 milliarder 2019-kroner, og vil sørge for at 55 kilometer tofelts vei i dagen, og 22 kilometer tunneler binder sammen noen av de mest folkerike delene av Vesterålen og Harstad/Narvik-området.

Til sammen vil prosjektet gi 40 minutter kortere reisetid mellom Tjeldsundbrua og Langvassbukt, men den største besparelsen kommer på strekningen  Tjeldsund -Gullesfjordbotn, der 27 kilometer kortere vei vil gi 34 minutter kortere kjøretid.

Prosjektleder Reidar Johansen i Statens vegvesen sier til Veier24 at man regner med at Stortinget vedtar bygging i en bompengeproposisjon i løpet av første kvartal neste år. 

Fram til da skal Vegvesenet gjennomføre en til en-dialogmøter med entreprenører som er interessert i å delta i konkurransen om  bygge veien. Den regner Johansen med blir lyst ut senest første september 2020.

Les også

Ber om innspill

– Tidspunktet for utlysning kan bli flyttet, men heller framskyndet enn utsatt, sier han.

– Vi vil ta hensyn til tilbakemeldingene vi får fra bransjen i dialogmøtene, til sommferieavvikling i Norge og utlandet, og til tidspunktet for utlysningen av OPS-prosjektet Sotrasambandet (riksvei 555), som vi ikke ønsker å komme for tett opptil fordi vi ikke regner det som heldig å gå ut med to så store utbyggingsprosjekter for tett på hverandre, forklarer Johansen.

Dersom to så store prosjekter kommer for tett på hverandre, er det en fare for at de binder opp så store deler av anleggsbransjen at det bidrar til å skru opp prisene.

Vegvesenet er nå i ferd med å utarbeide konkurransegrunnlaget for prosjektet, og har gjennom en utlysning i Doffin bedt interesserte entreprenører ta kontakt for å avtale møter med Vegvesenet, hvor de kan komme med innspill rundt krav og premisser for konkurransen.

Møtene blir avholdt fortløpende fram til første mars neste år.

– Vi ønsker å sikre at rammene for konkurransen er så gode som mulig, og er lydhøre for hva markedet opplever som utfordringer og muligheter med dette OPS-prosjektet, skriver avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en melding Vegvesenet har sendt ut i forbindelse med utlysningen.

Etter at Stortinget har behandlet proposisjonen om gjennomføring av prosjektet, vil det også bli arrangert et felles informasjonsmøte om Hålogalandsvegen og OPS-prosjektet, for å sikre at leverandører som har hatt en til en-møter med Vegvesenet ikke har en urimelig konkurransefordel sammenlignet med andre leverandører.

Les også

− Egner seg for samarbeid

Vegvesenet betegner Hålogalandsvegen som et prosjekt hvor det ligger til rette for at flere selskaper kan gå sammen om et OPS-tilbud.

– Her er det god plass slik at flere arbeider kan pågå samtidig. Prosjektet vil inneholde mye veg, mange små og store tunneler, små bruer og konstruksjoner – noe mange entreprenørselskaper har god kompetanse i å bygge, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region nord.

Han har også tro på at det bør være mulig å holde god fremdrift i byggingen.

– Her kan det jobbes hurtig og intensivt på mange steder samtidig, uten at entreprenørene går i bena på hverandre, sier han.

Videoen under viser hvordan Hålogalandsveien kan bli bygget ut, og kommer også inn på en framtidig del to av prosjektet, som innebærer bygging av ytterligere 65 kilometer vei fra Tjeldsund mot henholdsvis Harstad og Evenes.

Les også

Forsiden akkurat nå