Vegvesenet fikk bare ett tilbud på utbedring av E18-kryss i Kristiansand

Stor jobb for lokal entreprenør.

Prosjektleder Jan Børge Thorsen fra Statens vegvesen og markedsleder i TT Anlegg skrev under kontrakten.
Prosjektleder Jan Børge Thorsen fra Statens vegvesen og markedsleder i TT Anlegg skrev under kontrakten. Foto: Statens vegvesen
17. des. 2018 - 10:50

Det var i forrige uke at Statens vegvesen signerte kontrakt med Kristiansand-firmaet TT Anlegg for utbedring av Håneskrysset på E18. Prislappen er på 152 millioner kroner. 

Sykkelekspress

Hoveddelen av prosjektet innebærer bygging av cirka 800 meter sykkelekspressvei. Denne er en del av et annet prosjekt som bygges bit for bit.

Tegning som viser hvor den nye sykkelekspressveien skal gå. <i>Illustrasjon:  Oscar Jansen/Statens vegvesen</i>
Tegning som viser hvor den nye sykkelekspressveien skal gå. Illustrasjon:  Oscar Jansen/Statens vegvesen

– Denne skal gå fra Kjos til Dyreparken, og skal sørge for at syklister kan ferdes trafikksikkert, forteller prosjektleder Jan Børge Thorsen i Statens vegvesen. 

Det skal også bygges nye påkjøringsramper på vestsiden av krysset. Det er ventet at dette vil redusere trafikken i det nærliggende Ronakrysset på cirka 30 prosent. 

Mye aktivitet

Ved anbudsåpningen i slutten av oktober, hadde bare en entreprenør levert tilbud. 

– Flere hadde vært inne og sett på papirene, men vi fikk bare ett forpliktende tilbud, forteller prosjektlederen. 

– Det er vel litt spesielt på et slikt prosjekt?

– Jo, men vi ser at det er mye aktivitet i bransjen. Samtidig er det såpass stort at det kanskje ikke passer for mange av de lokale aktørene, fortsetter han, og tilføyer at dette er snakk om en totalentreprise. 

Han legger til at de gikk noen runder internt, før de bestemte seg for å gå videre. 

I en melding, kommenterer markedsleder i TT Anlegg og at de er glade for å få dette prosjektet, og at det betyr mye for en aktør på deres størrelse. 

– Det er et utfordrende prosjekt. Her er det mye trafikk, og tidsplanen er stram, slik at vi må bygge flere konstruksjoner samtidig. Vi har vært i området før på andre prosjekter, og vet at grunnforholdene kan være utfordrende.

Thorsen forteller at de skal ha samhandlingsmøter med entreprenøren denne uka. Hele anlegget skal stå ferdig sommeren 2020.

LES OGSÅ: Nå er det klart hvem som skal oppgradere Thorvald Meyers gate i Oslo

LES OGSÅ: Disse vil ha jobben med oppgradering av Vadheimstunnelen i Høyanger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.