REKKVERK

Vegvesenet beklager dårlige rutiner for godkjenning og oppfølging

Statens vegvesen sier de vil lære av Havarikommisjonens gjennomgang etter trafikkulykken med midtrekkverk på E6 i Eidsvoll kommune.

Rekkverket i cortenstål ble satt opp som et pilotprosjekt da ny E6 i Innlandet ble bygd.
Rekkverket i cortenstål ble satt opp som et pilotprosjekt da ny E6 i Innlandet ble bygd. Foto: Google Maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. apr. 2023 - 11:01

– Vi har lært mye av Havarikommisjonens gjennomgang av dette prosjektet. Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Han understreker at Statens vegvesen fortsatt skal drive innovasjon.

Avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen Drift og vedlikehold øst

– Vi skal fortsatt teste ut nytt vegutstyr og nye materialer for å utvikle stadig bedre og mer framtidsretta løsninger. Men vi må redusere risikoen når vi setter i gang nye pilotprosjekter, og vi må ha gode rutiner for oppfølging. Utprøving av nye materialer og konstruksjoner må skje i et begrenset omfang fram til vi har dokumentert egnethet og kan ivareta sikkerheten, sier Cato Løkken.

Siden i høst er fem kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. 45 kilometer gjenstår, og dette skal etter planen skiftes ut i løpet av dette året og neste år.

Tretten bru fotografert samme dag som den kollapset, 15. august 2022. Brua levde i ti år før den kollapset som følge av en blokkutriving, ifølge Havarikommisjonen.
Les også

Mener tilsvarende brukollaps kan skje igjen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.