Vill og vakker natur fra nordsiden på Andøya, men også rasfarlig. Nå peker tunnel seg ut som beste alternativ.
Vill og vakker natur fra nordsiden på Andøya, men også rasfarlig. Nå peker tunnel seg ut som beste alternativ. (Foto: Statens vegvesen)

Vegvesenet anbefaler rassikringstunnel på fylkesvei 976 på Andøya

I sin anbefaling til fylkespolitikerne i Nordland vil Statens vegvesen rassikre fylkesvei 976 med en tunnel.

Etter å ha vurdert økonomi, konsekvenser og gjennomførbarhet anbefaler Statens vegvesen det som heter Alternativ A - en rassikringstunnel langs veien mellom Bleik og Kleivodden. 

– Alternativet gir først og fremst god rassikring og er det alternativet som de fleste parter har signalisert at de kan akseptere. Dette er også et alternativ som vi kan gjennomføre innenfor den økonomiske rammen fylkeskommunen har satt, på 263 millioner kroner.

Det sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) i en pressemelding.

Deler av fylkesvei 976 mellom Andenes og Bleik er rasutsatt med steinsprang. Strekningen er delvis sikret med rasfanggjerde, men for å få på plass en fullverdig rassikring så har Nordland fylkeskommune bedt Statens vegvesen utrede ulike alternativer.

LES OGSÅ: Denne fylkesvegen mellom Bleik og Andenes skal utbedres for 263 millioner kroner

Fem alternativer

Statens vegvesen har vurdert alternativ A som det beste i sin anbefaling til Nordland fylke.

I denne prosessen har Statens vegvesen i 2018 vurdert fem ulike alternativer for den rasutsatte fylkesvegen.

Planprogrammet ble lagt ut på høring september/oktober i 2018 og ble også presentert på et folkemøte på Bleik den 13. september.

På bakgrunn av innspill og mottatte merknader etter høring ble det besluttet å gjennomføre ytterligere utredninger på alternativ E, som handler om å legge veien på en sjøfylling. Utredninger viser at dette alternativet vil bli svært kostbart og det kan være utfordrende å få tilgang på stein i riktig størrelse/mengde. I tillegg er det et svært værhardt område.

Videre fremdrift

Planprogrammet skal vedtas vinteren 2019, og reguleringsplanen innen utgangen av 2019. Dette gir en mulig byggestart i 2021. Det er beregnet 1,5 til 2 års byggetid.

Forsiden akkurat nå