Bakkene opp fra Elgsjø mot Meheia er bratte og svingete.
Bakkene opp fra Elgsjø mot Meheia er bratte og svingete. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)

Vegvesenet anbefaler smal firefeltsvei i dagen på E134 mellom Kongsberg og Notodden

Reguleringsplanen har nå vært på høring, og  Statens vegvesen fikk inn 25 innspill til reguleringsplanen for E134 Saggrenda-Elgsjø.

Prosjektleder Trude Holter ved Rossebu, der Saggrenda-Elgsjø ender i vest. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen

– Antall innspill og interessen for prosjektet er omtrent som forventet, sier prosjektleder Trude Holter i Statens vegvesen.

I slutten av august arrangerte prosjektet åpent informasjonsmøte om prosjektet på Teams med rundt 60 deltakere.

Innspillene er som ventet kommet fra offentlige etater som kommuner, fylkeskommuner og fylkesmenn, privatpersoner i Kongsberg og Notodden samt grunneiere, hytteeierforeninger og miljøorganisasjoner.

Nå skal innspillene samles og leveres vertskommunene Kongsberg og Notodden, som ventelig vil behandle planen i november i år, opplyser Statens vegvesen på sine nettsider.

Les også

Tunnel blir for dyrt

Planprogrammet inneholder fire vurderte veglinjer med to-, tre- eller smal fire-felts veg i dagen samt et fjerde alternativ med lang tunnel under Jerpetjønn-området.

Dette er de fire vurderte veglinjene, som alle går sør for dagens E134 over Meheia. Illustrasjon: Statens vegvesen

Statens vegvesen anbefaler forslaget med smal fire-felts veg i dagen og anbefaler ikke lang tunnel på grunn av svært høye merkostnader.

Forslaget til ny E134-trase starter i Saggrenda i øst, der nye E134 nylig er åpnet, og passerer Meheia på sørsiden av dagens veg. 15 kilometer ny E134 vil krysse dagens E134 ved Jerpetjønn og gå på nordsiden av dagens veg fram til Rossebu vest for Elgsjø.

Les også

Forsiden akkurat nå