E18 VESTKORRIDOREN

Vegvesenet fikk fire tilbud på oppdraget om å måle setninger langs E18 ut av Oslo

Terratec AS, Rambøll Norge AS, PAS Ingeniører AS og Exact Geo Survey AS hadde levert tilbud ved anbudsfristens utløp i dag.

Fire firmaer kjemper om oppdraget med å måle setninger på nær 600 bygg langs E18 Lysaker-Ramstadsletta
Fire firmaer kjemper om oppdraget med å måle setninger på nær 600 bygg langs E18 Lysaker-Ramstadsletta Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. sep. 2020 - 14:10

Under bygging av ny E18 Lysaker-Ramstadsletta skal det utføres setningsmålinger av bygninger og konstruksjoner i området. Det er anslått at ca. 520 boliger, 25 boligblokker og 50 næringsbygg kan bli påvirket av anleggsarbeidene i form av setninger.

Kontrakten er den første av tre leverandørkontakter på oppfølging av setninger, vibrasjonsmålinger og bygningsbesiktigelse. Vibrasjonsmålinger og bygningsbesiktigelser blir egne kontrakter som lyses ut i løpet av høsten 2020.

Setningsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige setninger på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene. I tillegg vil informasjonen bli benyttet som dokumentasjon ved eventuelle skadesaker på omkringliggende bebyggelse.

Eirik Lie i Kongsberg Defence & Aerospace er godt fornøyd med avtalen.
Les også

Kongsberg Gruppen sikret milliardavtale

Tett bebyggelse

Oppdragene vil også omfatte nødvendig kontakt med grunneiere for gjennomføring av oppdraget. Prosjektet foregår i et område med tett bebyggelse. Frist for montering av bolter og utgangsmåling er satt til flere måneder før anleggsstart for de forskjellige områdene i prosjektet.

– Vi begynner nå å gå gjennom tilbudene, og håper å ha en innstilling klar om få uker, sier Geir Dehli i Statens vegvesen.

Oppdraget ble utlyst i slutten av juni 2020, og man planlegger å inngå denne kontrakten i oktober 2020. Planlagt oppstart av arbeidene er vinteren 2020/21. Avtalens varighet er omtrent 8 år, med hovedmengde av arbeid ved etablering av målepunkter/bolter de første årene.

– På Arnøya har det gått to-tre eller fire skred på veien i løpet av en normal vinter, sier ingeniørgeolog Andreas Persson i Troms fylke.
Les også

Slik skal de temme den rasfarlige veien de neste 20 årene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.